je leert weer om buiten te zijn!

alle vaardigheden komen aan bod

Is jouw school klaar om een forestschool te worden?
Forestschool is een inspirerend proces, dat alle leerlingen regelmatig kansen geeft om vertrouwen en het gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen met praktische leerervaringen in een bos of andere natuurlijke omgeving.
Op de forestschool zijn alle deelnemers gelijk, uniek en waardevol. Alle kinderen krijgen de kans om te verkennen en te ontdekken.
Ieder kind krijgt de kans om:
- passende risico’s en uitdagingen aan te gaan (hier is geen plaats voor hyperouders 😊)
- hun eigen leer- en ontwikkelingsactiviteiten in gang te zetten
- om regelmatig succes te ervaren
- om positieve relaties met zichzelf en andere mensen te ontwikkelen
- een sterke, positieve relatie met hun natuurlijke wereld te ontwikkelen
Deze leerlinggerichte aanpak is verweven met de steeds veranderende stemmingen en wonderen van de natuur. De natuur geeft met de seizoenen aanknopingspunten om van elke forestschool sessie een programma met ontdekkingen te maken
Forestschool wordt gerund door gekwalificeerde trainers die voortdurend blijven investeren in hun ontwikkeling.
Met forestschool creëer je een leergemeenschap waar een diep niveau van leren en vooruitgang de norm is.
Anja van de Petrusschool in Diemen is getuige geweest van de kwaliteit van forestschool en is inmiddels ambassadeur geworden. Zij ziet kinderen rijker, vaardiger en met veel meer zelfvertrouwen de school verlaten.
Wat zo goed is aan het forestschool-programma, is dat de kinderen meer leren dan alleen maar over de natuur. Het is goed voor o.a.:
• sociale ontwikkeling
• leren samenwerken
• omgaan met tegenslagen, doorzettingsvermogen
• oplossend vermogen
• creativiteit
En álle 21st century skills komen ook nog eens aan bod
Het mooiste is als we een groep van gemengde leeftijden kunnen maken, om kinderen in staat te stellen interactie te hebben met personen met verschillende leeftijden en vaardigheden. Zo leren ze van elkaar; peer to peer! Zo creëer je een win-winsituatie waarbij de relaties, groei, ontwikkeling en de betrokkenheid van de kinderen centraal staat en gewaardeerd worden.