“Duurzaamheid is een van die dingen die ik echt wilde leren, maar ik weet niet echt hoe,”

hoor ik vaak van docenten. NU heb ik vanuit mijn samenwerking met de Arizona State University samengewerkt waarbij we het Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp (KSH) een Duurzaam profiel ging aanmeten. Voor een integrale benadering van het verduurzamen van scholen hebben we de 3 C’s toegepast: Campus, Curriculum, Community. Ook de 3C’s kunnen in evenwicht zijn ontwikkeld, maar waar staan ze nu eigenlijk voor?

Campus: De kinderen van basisschool ‘de Dolfijn’ in Uithoorn gaan samen met de de installateur de klimaat beheersingssystemen ontdekken. Zo creëer je bewustwording en een duurzame school

Campus

De campus (schoolgebouw en schoolplein) biedt meestal ruime mogelijkheden tot verduurzaming. Gebouw en schoolplein zijn het meest zichtbare symbool van een duurzame school.. Een duurzaam gebouw laat kinderen en ouders zien en voelen wat duurzaamheid kan betekenen nog voordat ze een stap in het klaslokaal hebben gezet.

kinderen van de Oost-Indische Buurtschool gaan de schoolomgeving vergroenen

Curriculum

In een duurzame school zijn de principes van duurzame ontwikkeling geïntegreerd in de lesstof (curriculum). We brengen kinderen kennis, vaardigheden, houding en waarden bij waarmee zij een duurzame toekomst waar kunnen maken en als voorbeeld kunnen dienen.

kinderen van basisschool ‘de Kolibri’ maken kennis met duurzame energie met behulp van een knijpkat

Community

Verduurzamen kan de school niet alleen want een duurzame school beschikt over een betrokken omgeving (community). Duurzaam onderwijs gaat samen met goed burgerschap en betrokkenheid van en met de omgeving. Dat betekent dat er interactie plaatsvindt tussen de school en de wijk/omgeving. Letterlijk gaan leerlingen de wijk in en komt de wijk binnen in de school.

kinderen van de Zwanenbloem bedachten een project om E-Waste uit de buurt te gaan inzamelen

“We kunnen allemaal duurzaamheid in onze klassen bevorderen door te werken aan het verbeteren van het milieu, onze samenleving en de economie,” verklaarde Nicole. “Dit kan zo simpel zijn als ervoor zorgen dat studenten betrouwbaar recyclen.”

Eindevenement Energieke Scholen. NMCH/Gemeente Haarlemmermeer.

Tijdens deelname aan de Milieubende bloeide de duurzaamheid op in de school. Elke leerkracht houden zich vanaf dat moment bezig met duurzaam gedrag, zoals het verminderen van papierverspilling door minder kopieën te maken, bewegwijzering boven prullenbakken in hun klaslokalen te hangen en vrijwilligerswerk in de nieuwe gemeenschappelijke tuin van de school te organiseren. Duurzaamheidslessen werden geïntegreerd in de vakken, zoals kunst, waar leerlingen een Octofant maken van tetra pakjes die ze dagelijks mee krijgen van hun ouders of de school.

het Robin Hood-bos bij basisschool Bikube zelf werd een belangrijk hulpmiddel voor het inspireren van duurzaamheid en gesprek in de bredere gemeenschap van de school. Ouders houden van het idee dat hun kinderen leren hoe ze natuurlijke, gezonde voeding op de campus kunnen verbouwen. Velen erkennen de gewassen als een belangrijke schakel in hun cultureel erfgoed en familiegeschiedenis. De tuin is zo goed ontvangen dat uitbreidingen met kippen, paddenstoelenkwekerij en hydrocultuur onderweg zijn. Nicole is nu bezig met het ontwikkelen van lessen die de tuin gebruiken om bodemchemie en -samenstelling, plantenlevenscycli, gezondheid en voeding en genetica te verkennen.

 

Maak de kinderen toekomstbehendig
Werk jij op een school en wil je meer doen met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid? Dan ben je bij mij aan het goede adres. Ik  zet me in om duurzaam onderwijs te integreren in het leerproces, van peuter tot professional. Steeds meer scholen willen een bijdrage leveren aan de maatschappij door ‘iets groens te doen’. En dan groen in de breedste zin van het woord, als in ‘goed voor de natuur, goed voor het milieu en de maatschappij. ‘Duurzaam’. Groen hoort ook midden in de samenleving; groen is niet alleen een naam voor natuurgebieden die goed beschermd worden vanwege de biodiversiteit die erin voorkomt. Heel veel mensen vinden natuur in hun stad, wijk of buurt of schoolplein net zo belangrijk als die beschermde natuurgebieden, en sommigen willen zich daar graag voor inzetten. Een groene omgeving geeft je energie, verhoogt je gezondheid en maakt je gelukkiger.

Vraag een gesprek aan hoe ik je kan helpen. Ook in het tekort aan docenten ben ik de oplossing. Met mijn pedagogische en didactische opleiding help ik jullie uit de brand. Onder een voorwaarde: Ik mag de kinderen ‘toekomstbehendig’ maken

Wil je nog meer geïnspireerd raken voor nog meer Duurzame ontwikkeling het het Onderwijs? Download hier de gratis tips, of vraag een gratis gesprek aan om zo snel mogelijk te beginnen met de 3Ç’s.

Hulp nodig?

Zoek jij ook een toekomstbehendige oplossing voor je onderneming, organisatie of onderwijsinstelling of woonwijk? Neem dan contact op voor een gesprek, waarin we bespreken hoe ik je kan helpen.
Gratis gesprek aanvragen