In de zomervakantie zijn er allemaal verschillende activiteiten tijdens de MidzomerMokum in heel Amsterdam.Er zijn honderden activiteiten georganiseerd voor kinderen en jongeren. Een aantal weken geleden heb ik ook al een een skeletten les mogen gegeven voor de Summerschool West. Deze week ben ik te gast op de De Vink Schooltuin. Dit is de oudste schooltuin van Amsterdam. Sinds 1922 is de tuin in het Park Frankendael in gebruik. Jaarlijks tuinieren hier ongeveer 500 kinderen op de tuin. in 1987 ben ik hier mijn educatie carrière begonnen als assistent tuinleider, Dat is al weer 33 jaar geleden.

corona
Wekenlang zaten we binnen. Het coronavirus had ons in de greep. En nog steeds is het oppassen geblazen. Niet leuk. Ook niet voor kinderen en jongeren. Maar – en nu komt het! – Amsterdam gaat voor iedereen tot 23 jaar met MidzomerMokum weer wat leven in de zomerse brouwerij brengen. Joehoe! Trainers van Ajax geven voetbalclinics, mariniers organiseren bootcamps, en theatermakers helpen jongeren om hun eigen theaterstuk te schrijven. En dan zijn er nog honderden andere activiteiten…

Tipjes van de sluier
Op pleintjes, in sportparken, in buurthuizen, in theaters in stadsdelen, wijken en buurten wordt deze zomer van alles georganiseerd: sport- en zomerkampen, dansen in het park en meerdaagse workshops. Zo geven mariniers bootcamps op het Marineterrein bij het Scheepvaartmuseum en zijn er de ‘Amsterdamse Waterspelen’. Ook kunnen jongeren in workshops aan de slag met een theaterstuk over discriminatie en is er ‘MeidenMakenMode’, waar kleding wordt ontworpen en gemaakt. De ‘Patta Summerschool’ wordt een plek waar succesvolle rolmodellen jongeren in uiteenlopende workshops en masterclasses ondersteunen in het ontwikkelen van talenten en passies. Museum Het Schip organiseert workshops als lino snijden, boekbinden, tekenen en mozaïeken. De architecten, kunstenaars en ambachtslui van de Amsterdamse School maakten namelijk van ieder voorwerp of gebouw echt kunstwerk. Tijdens de workshops leer je deze technieken.

Zomerschool
Onderdeel van MidzomerMokum zijn de zomerscholen die worden georganiseerd door het onderwijs. In het primair en voortgezet onderwijs zijn bijna 3500 plekken gecreëerd met twee- tot drieweekse zomerschoolprogramma’s. Hiermee kunnen de leerlingen de opgelopen achterstand inhalen en extra ondersteuning krijgen. Kinderen worden via de eigen school aangemeld.

doe mee
Om het leven van kinderen en jongeren tot 23 jaar na de coronacrisis en het vele thuiszitten weer wat leuker, gezelliger en ook leerzaam te maken, organiseert Amsterdam in de zomervakantie van 4 juli tot en met 16 augustus in de hele stad zo ongeveer 700 culturele en sportieve activiteiten. Alle activiteiten worden uitgevoerd volgens de richtlijnen en kaders van het RIVM, zodat iedereen veilig kan deelnemen.

flow learning
Ik organiseer mijn activiteiten vandaag op de manier zoals Joseph Cornell ‘Sharing Nature‘ vorm geeft. Zo heb ik mijn programma in 4 fasen uitgewerkt zoals hier onder weergegeven:
1 – stimuleer enthousiasme: speelsheid en alertheid
2 – concentreer de aandacht: ontvankelijkheid, een kalme focus op de natuur
3 – direct ervaren: direct opgaan in het ritme en de stroom van de natuur
4 – deel inspiratie: idealisme, een dieper bewustzijn, de stilte van de natuur
Samen vormen deze onderdelen in een activiteit de ‘flow learning‘. Je kunt deze flow inzetten in iedere les of activiteit, ongeacht leeftijd en duur van de les.

fase 1: stimuleer enthousiasme
Maak een goede start! Mensen beslissen binnen een paar minuten of ze het naar hun zin zullen hebben of niet. Voor kinderen kun je een wat meer energieke spelvorm kiezen dan voor volwassenen. Als spelvorm kies ik voor de Treasure Hunt. – maak een verzamellijst en laat de kinderen zoeken. Dit spel is een hit. Ik heb eigenlijk nog nooit kinderen meegemaakt die dit niet leuk vinden. ik verdeel de kinderen die elkaar nog niet kennen in vier groepjes en stuur ze op pad.. De tijd gaat nu in……..

fase 2: concentreer de aandacht
Een brug tussen de energieke spelletjes en de meer geconcentreerde. Afstemming op de natuur.

de schat van de vos (met blinddoek) De vos is geblinddoekt, en heeft een schat tussen zijn voeten. De dieven staan in een kring om de vos heen. Spelleider wijst om de beurt een dief aan, die zo stil mogelijk moet proberen de schat te pakken. De vos luistert goed en probeert de dief af te tikken.
fase 3: direct ervaren
Een worden met de natuur. Een gevoel van ‘erbij horen’, begrip. Een diepe verbinding waardoor mensen liefde en zorg voor de aarde ontwikkelen.
Gekozen spelvorm:
- Rupswandeling. Hierbij lopen max. zes kinderen geblinddoekt of met een spiegeltje achter een spelleider, samen vormen ze een “rups”. De spelleider laat de rups af en toe stoppen om iets te proeven, ruiken, voelen, etc.

fase 4: Deel inspiratie (gedeelde vreugd is dubbele vreugd)
Je gevoel van verwondering delen versterkt het groepsverband. Deze activiteiten zorgen voor afsluiting en eenheid. Deze fase gaat over iets maken, vertellen, tekenen, dichten.

Gekozen spelvorm: Het mooiste aan de natuur ? De kinderen staan in een kring. Er wordt een balletje rond gegooid. Degene die het balletje vangt, mag antwoord geven op de vraag: het mooiste aan de natuur vind ik…. Spelleider schrijft de antwoorden op. Leuk om op te nemen in bijvoorbeeld de buurt- of schoolkrant.

kan ik je helpen bij jou persoonlijke voedselsafari bij jou in de buurt, op school of op de werk ?
