Doe meer met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid. Creëer een werkomgeving die inspireert en klimaatbestendig is. Word een groene voortrekker. Werk samen en creëer maatschappelijke impact.
Zit jij met je bedrijf op zo’n saai bedrijventerrein waar niemand dood gevonden wil worden? Waar daken met vogelnesten, bossages, groene wanden en zonnepanelen totaal ontbreken en waar water geen kant op kan, omdat alles betegeld of geasfalteerd is?
Ik snap dat wel – dat is lekker goedkoop en makkelijk in onderhoud en makkelijk bereikbaar voor vrachtwagens van leveranciers. Zo word je niet geprikkeld om een omgeving te creëren die er goed uitziet en klimaatbestendig is. Maar het is zó onaantrekkelijk, dat klanten er alleen uit noodzaak over de vloer komen.
Ik noem bedrijventerreinen dan ook niet voor niets ‘de grijze schimmel van de stad’. Ze slokken veel ruimte op en dragen niets bij aan de verantwoordelijkheid die je als samenleving hebt om een toekomstbestendige omgeving te maken.
Dat kan ook anders!
Bedrijventerreinen horen biodivers te zijn. Met broedende vogels, een waterbuffer en veel groen. Zelf energie opwekkend, los van de stekker. Er is meer dan alleen dat bedrijventerrein. Gemeenten maken zich hier al jaren zorgen om.
Waarom zou jij dat willen? Wat heb jij eraan – dat is toch alleen maar ingewikkeld en duur?
Dat hoeft het niet te zijn. Je kunt jouw groene, duurzame bedrijventerrein als USP – Unique Selling Point – gaan gebruiken. Goed voor je imago! Daardoor krijg je meer klanten en draai je meer omzet. Bovendien werk je samen met meer andere partijen dan tot nu toe, wat veel voldoening geeft en uiteindelijk ook weer bijdraagt aan je omzet.
Maar hoe dan?
Dat kan op heel veel manieren. Je kunt bijvoorbeeld van loze ruimte iets maatschappelijks maken, zoals een zonneweide of iets voor de buurt. Je kunt ook je dak weggeven aan de buurt door er zonnepanelen op te plaatsen en de energieopbrengsten weg te geven aan de omwonenden van je bedrijf. Dit is uiteraard helemaal geweldig voor je imago:
- je bent groen bezig
- je bent socialer
- het is financieel aantrekkelijk om energie op te wekken, omdat je geld terugkrijgt van je leverancier
- je moet klimaatdoelstellingen halen, wat je hierdoor makkelijker behaalt.
Verander jij je ‘grijze schimmel van de stad’ in een sociaal knooppunt? Ben je al geïnspireerd geraakt en wil je hulp om van je saaie bedrijventerrein een gewilde plek te maken in de buurt?
Rudy heeft voor GroenRijk Zwanenburg een duurzaamheidstraject geïnitieerd op weg naar 'Energie neutraal' met als vervolg stap naar een circulair tuincentrum. Daar zijn we heel erg blij mee! Als gepassioneerd duurzaamheidsexpert kan ik Rudy iedereen van harte aanbevelen. Zijn passie is aanstekelijk.
Hulp nodig?
Diensten
Groene bedrijfsvoering
Wist jij dat een groene bedrijfsvoering veel voordelen heeft? Het is niet alleen mooi, gezond en bevordert het gevoel van rust, het … Verder lezen Groene bedrijfsvoeringLees meerSpirit of Nature wandelingen
kom in verbinding met de natuurLees meerStadmaker
Wie bepaald wat waar komt, wie maakt de stad?Lees meerDeel de 17 doelen
Het gaat niet goed met de wereld en de mens als we blijven doen wat we altijd gedaan hebben. Wat kun jij je als individu dan machteloos voelen. Maar ieder van ons kan een verandering aanbrengen in onszelf en in onze samenleving. Deel de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s)! Meer weten? Lees er hier meer over.
Of kom zelf in actie!
Natuurlijk zijn er genoeg dingen waar je zelf direct mee aan de slag kan om jouw bedrijf te verduurzamen! Wat dacht je hiervan?
Produceer dichtbij de onderneming
Het is minder belastend voor het milieu om de productie van je onderneming dichtbij te organiseren. Hiermee bespaar je op transportkosten en … Verder lezen Produceer dichtbij de ondernemingLees meerKoppel groen aan spelen
Op een goed ingericht en niet al te klein groen schoolplein vinden vogels, vlinders, egels, en tal van insecten hun voedsel en beschutting. Door … Verder lezen Koppel groen aan spelenLees meerDoor onderzoek kom je verder
Ik bedoel niet onderzoek als in een laboratorium een reeks proefjes doen, maar een onderzoekende houding aannemen. Altijd en overal.
Want door te onderzoeken wat de problemen zijn waar de wereld mee kampt, vind je creatieve oplossingen waar heel veel partijen baat bij hebben.
De wereld, het milieu, maar bijvoorbeeld ook bedrijven, buurten, overheden, burgers en onderwijsinstellingen.
Problemen oplossen op een manier die zo veel mogelijk impact heeft – dat is hoe ik werk en hoe ik anderen leer denken en werken.
Lees hier verder over onderzoek