"Rudy ontzorgt je én komt met bijzondere ideeën en opdrachtgevers"

Ons technasium werkt voor de onderzoeksopdrachten met echte opdrachtgevers uit de praktijk, met bestaande problemen of vragen, zodat onze leerlingen échte oplossingen kunnen verzinnen én realiseren. Omdat we niet alles zelf kunnen regelen, werken we samen met Rudy. Hij weet wat er speelt, hij weet waar ondernemers en organisaties zitten die een passende opdracht hebben. En hij ziet ook heel goed wat bij leerlingen past. Twee jaar later spraken de toenmalige brugklassers nog steeds over hun opdracht voor Café Hesp, een opdracht waarvoor Rudy leerlingen aan de eigenaar koppelde. [Zie voorbeeld Café Hesp elders – red.]

Rudy is enorm gedreven. Hij weet dingen echt in gang te zetten, ondanks het feit dat onderwijs vaak erg behoudend is, wat raar is, want je wil jongeren opleiden voor de toekomst. Dan moet je vooruit durven en willen kijken. Dat behoudende wringt soms wel een beetje met hoe Rudy de dingen graag doet.

Wij zijn heel blij met Rudy. Hij ontzorgt de school én leerlingen hebben meer aan de opdrachten, want ze leren echt beter in de praktijk; ze krijgen vaker inzichten én die zijn beter en dieper dan met leerstof uit een boek. Kennis beklijft beter. Leerstof krijgt betekenis, wat motiveert. En, ook niet onbelangrijk, leerlingen raken door deze opdrachten betrokken bij de wereld: ze worden voorbereid op problemen die nú groot zijn en later waarschijnlijk nog groter.

Werk met initiator, verbinder en inspirator Rudy samen, dat gaat jou en je leerlingen veel brengen!

Maco Combeedocent Kaj Munk technasium
"De kinderen hebben het nog steeds over Rudy’s lessen"

Onze school mag elk jaar intekenen voor NME-lessen. (NME staat voor natuur- en milieu-educatie - red.) Dan bestellen we per klas 2 leskisten voor natuurlessen in de klas. Daarnaast bieden NME-docenten boslessen aan. Ik dacht: “Waarom niet?! Biologielessen in de klas zijn toch anders dan buiten, waar leerlingen zelf kunnen ontdekken.” In eerste instantie koos ik voor 1 bosdag. Dat werden er 3, verspreid over 3 maanden, zodat je de veranderingen van het bos ziet.

Rudy vroeg in de 1e les wat de kinderen wilden leren, wanneer ze de natuur zouden gaan voelen, zien en ontdekken. In de volgende lessen besteedde hij daar aandacht aan. Die leerwensen waren bijvoorbeeld: ‘Ik wil niet meer bang zijn voor spinnen’, ‘Ik wil niet meer bang zijn voor water’, ‘Ik wil een kasteel bouwen in het bos’, ‘Ik wil alleen durven zijn in het bos’, ‘Ik wil graag de volgens horen zingen’, ‘Ik wil de pissebedden horen poepen’, ‘Ik wil niet meer bang zijn voor honden’, ‘Ik wil rustig worden in mijn hoofd’.

Het was een groot succes. De kinderen waren zó enthousiast, dat ze aan de volgende groep al hadden verteld hoe leuk het was en wat ze allemaal zouden gaan doen. Deze groep vroeg dan ook ongeduldig: “Juf, wanneer gaan we naar het bos?!”

De laatste dag was snikheet – de kinderen lagen na een kort lesje al in het water. Wanneer we nu met de kinderen een buitenlesdag hebben, nemen ze uit zichzelf al hun zwemkleding mee voor het geval de middag weer zo heet is, ook als ik er niks over gezegd heb. De leerlingen hebben het – na een jaar – nog steeds regelmatig over Rudy’s buitenlessen.

Deze Diemer kinderen, die nauwelijks in het bos komen, hebben heel veel beleefd en ervaren. En ze hebben geleerd dat ze zuinig moeten zijn op de natuur en niet alles moeten weggooien. En sommige kinderen overwonnen hun angsten.

Ik raad Rudy zéker aan bij andere leerkrachten. Hij is enthousiast, heeft affiniteit met kinderen en weet veel. Hij staat open voor ideeën, samenwerking en terugkoppeling. Wat wil je nog meer?

Anja HoltkampLeerkracht groep 7
"Rudy maakt verschil en heeft invloed"

Toen op het schiereiland Sporenburg in Amsterdam veel bouwactiviteiten tegelijk bezig waren, stonden de speelplekken voor kinderen onder druk. Ik wilde ter compensatie iets voor kinderen organiseren en dacht: “Dat kan Rudy”. Ik kende hem al, omdat hij vaker ideeën aandraagt en onderwerpen op de agenda zet bij de gemeente.

Rudy gaf een cursus van 10 bijeenkomsten aan verschillende groepen kinderen, met subsidie van gemeente. Zo konden 40 kinderen in een verstedelijkt gebied zonder te betalen veel leren over de natuur. Ze gingen aan de slag en fysiek dingen doen zoals zaadbommen maken en verspreiden en maquettes maken. Want hij vroeg de kinderen om na te denken over de inrichting van hun ideale speelplek. Ze kwamen met onderwerpen als meer aandacht voor dieren en minder plastic.

Hij heeft deze 40 kinderen op een superenthousiaste manier enthousiast gemaakt over groen in de wijk, duurzaamheid in je wijk en wat je zelf kan doen om verschil te maken. Hij heeft ze echt iets bijgebracht en daarmee bijgedragen aan duurzaamheid in mijn werkgebied.

Rudy zet dingen in gang. Als je 1000x op de knoppen drukt, gaat er op een gegeven moment wel een deur open. Dat doet hij niet voor zichzelf, maar om de wereld beter te maken. Dat vind ik heel innemend aan hem. Hij agendeert continu alles op het gebied van groen en duurzaamheid, hij zorgt ervoor dat dat niet wordt vergeten. Hij heeft ook steeds nieuwe informatie en ideeën; hij weet onwijs veel. Hij maakt verschil en heeft invloed.

Suzanne VissersGebiedsmakelaar Stadsdeel Oost, gemeente Amsterdam
"De kinderen én moeders wilden veel meer buitenlessen"

Rudy zocht een groep om buitenactiviteiten mee te doen voor zijn opleiding en kwam bij mij uit, bij Bikube. Bikube is Deens voor bijenkorf; het was een kantoortijdenschool met opvang voor en na schooltijden. Inmiddels bestaat die niet meer. Het was al een groene school; we hadden bijvoorbeeld een Robin Hood-bos.

Rudy gaf natuurlessen in de klassen en ging met een paar groepen naar het Haarlemmermeerse bos. Terug in de natuur om de meest simpele dingen te leren zien. Je bent met elkaar en hebt dan geen leerboek nodig.

Hij verzon leuke opdrachten, zoals beestjes zoeken, een bepaald dier kiezen en diens nest bouwen of een bepaald plantje zoeken waarmee je thee kon zetten. Dat deden we ook echt – we hadden kannen heet water mee.

Zijn manier van werken is de toekomst! Het is strontvervelend voor kinderen om op school te zitten. Veel kinderen vinden school stom. Maar buiten kan je kinderen enorm inspireren. Nadeel is alleen: leerkrachten zijn inflexibel en houden vast aan hokjes. Alles is zwaar en ingewikkeld voor ze.

Maar kinderen hebben de natuur nodig voor hun ontwikkeling. Deze groep was blijer en enthousiaster, hoopte steeds op nog meer buitenlessen en had een groter zelfbewustzijn. Bij de evaluatie zeiden zogenaamd stoere kinderen dat ze het heel gaaf hadden gevonden. Er had een gedragsverandering plaatsgevonden. En begeleidende moeders zeiden: “Wat heerlijk! Dat zou je toch wel elke week wel willen?!”

Ik zou Forestschool en andere buitenlessen zeker aanbevelen. Het is verfrissend om kinderen de natuurlessen op een heel andere manier te laten beleven.

Anneke SlegersVoormalig directeur Bikube, Amsterdam
"Rudy denkt met je mee, zijn ideeën zijn maatwerk"

In Badhoevedorp wordt de A9 omgelegd, zodat hij niet meer dwars door het dorp loopt. Op die plek komt dus ruimte voor iets anders, bijvoorbeeld groen. Er is hier namelijk weinig beweeggroen; je kunt nergens echt wandelen en er zijn ook weinig plekken waar dat zou kunnen. Dit leek dus een geschikte locatie.

Maar ja, als je alleen maar weet dat je ‘iets met groen’ wil en verder totaal geen beeld hebt van wat je wil, waar begin je dan? Toen kwam gelukkig Rudy in beeld. Hij verbond me meteen aan andere Badhoevedorpers om krachten te bundelen en hij kwam met allerlei suggesties, zoals een voedselbos. Ik dacht: zelf van alles verbouwen slaat vast niet aan. Maar toen Rudy aangaf dat je er ook in kan wandelen, was het een ander verhaal. Want daar is dus wel behoefte aan.

Rudy heeft zo veel ideeën, dat het soms te hard gaat voor de ander. Je bent dan nog bezig om te wennen aan een idee, en dan is er al weer een idee over een volgende stap. Ik twijfelde of hij zich wel aan ons tempo kan aanpassen, maar dat bleek geen probleem, toen we het aankaartten. Want Rudy kan ook goed luisteren.

Hij denkt bovendien echt met jou mee. Hij oppert niet zomaar ideeën, maar kijkt naar jou, de situatie en de omgeving. Op basis daarvan komt hij met concrete ideeën en tips. Dus niet: ‘Wat kan er allemaal met groen?’, maar ‘Wat kan deze bewoner of bewonersgroep doen?’. Maatwerk dus.

Door Rudy’s enthousiasmerende inzet heb ik zin en moed gekregen om aan de slag te gaan. Ik heb ideeën opgedaan en weet waar ik kan beginnen dankzij zijn concrete tips.

Heb jij ook een vaag plan maar weet je niet waar je moet beginnen? Schakel dan Rudy in!

Anne Marie Kamevaar-KegelBewoner Badhoevedorp
"Rudy krijgt mensen in beweging"

Rudy heeft ons geholpen bij het opzetten van het ) trainen van energiecoaches, het aandragen van ideeën, het enthousiasmeren van mensen, uitvoeren van plannen. Ik heb Rudy als een zeer enthousiast en deskundig persoon ervaren die mensen daadwerkelijk in beweging krijgt.

Aarnoud van der DeijlWerkgroeplid bij De Ark
"Overal kansen en mogelijkheden"

Rudy krijgt met zijn aanstekelijke enthousiasme en tomeloze energie veel voor elkaar. Hij heeft veel gevoel voor humor en het is een feest om met hem samen te werken. Hij ziet overal kansen en mogelijkheden voor meer duurzaamheid. Rudy is een verbinder en vernieuwer die de boel in beweging kan brengen.

Heleen van PraagIdeeënbrouwerij
"Zijn passie is aanstekelijk"

Rudy heeft voor GroenRijk Zwanenburg een duurzaamheidstraject geïnitieerd op weg naar 'Energie neutraal' met als vervolg stap naar een circulair tuincentrum. Daar zijn we heel erg blij mee! Als gepassioneerd duurzaamheidsexpert kan ik Rudy iedereen van harte aanbevelen. Zijn passie is aanstekelijk.

Arjan van BeemGroenRijk Zwanenburg
"Hij denkt in kansen en is zeer creatief"

Rudy is een gedreven milieu- en duurzaamheidprofessional met veel kennis van zaken. Hij is vooral enthousiast, een echte netwerker, denkt in kansen en zeer creatief. Lisserbroek SamenMeer mag regelmatig gebruik maken van zijn kwaliteiten, waar we hem zeer erkentelijk voor zijn.

Lily Nieuwenhuizenbewonersinitiatief Lisserbroek
"Onverwachte verbanden"

Ik ken Rudy als een energieke collega die goed weet wat er speelt bij de voorlopers in het duurzaamheidswereldje. Hij ziet en legt daardoor onverwachte verbanden tussen mensen en initiatieven die een project een nieuwe richting op kunnen duwen.

Ilse Changteamleider Natuur&Milieuteam Zuid, Amsterdam
"Vernieuwende ideeën en brede kijk"

Bij de Milieudienst Midden-Holland heb ik Rudy leren kennen als een zeer enthousiaste en innovatieve medewerker. Met vernieuwende ideeën en een brede kijk op zijn werkterrein milieueducatie wist hij partijen te binden en in beweging te krijgen. Ook het vinden van aansluiting bij het bedrijfsleven was indertijd een belangrijke nieuwe ontwikkeling. Rudy is een doorzetter, prettig in de omgang en heeft ook goede skills op het gebied van internet en alles wat daarmee mogelijk is.

Herman RuiterProgramma-manager Provincie Utrecht
"Enthousiast en creatief"

Rudy zit vol energie, enthousiasme en creatieve ideeën. Hij bezit het bijzondere talent om de juiste mensen aan zijn projecten te verbinden en daarmee resultaten te boeken. Als Rudy de ruimte krijgt, dan regelt hij het gewoon.

Arne de JongProjectleider & Adviseur Publieke Sector
"Creatieve Netwerker"

Rudy is een gedreven milieuprofessional met veel kennis van zaken. Hij is een echte netwerker en zeer creatief. Mede dankzij Rudy heeft Midden-Holland een aantal vooruitstrevende producten ontwikkeld.

Bas MeijsDirecteur Ruimtelijke Ontwikkeling Gemeente Gouda