Doe meer met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid. Creëer een groene inspirerende schoolomgeving die het leerproces ondersteunt, en klimaatbestendig is.  Word een groene voortrekker en ga voor toekomstbehendig leren en stel de wereld om ons heen centraal! Werk samen en  creëer maatschappelijke impact.

Onderwijs is de toekomst.

Leerlingen toekomstbehendig maken, maakt de toekomst van onze planeet mogelijk.

Daarom ben ik actief in het onderwijs. Niet als docent die kennis overdraagt, maar als verbinder en inspirator. Ik help met name docenten en leerlingen van technasia en econasia. Op deze pagina lees je er alles over.

Bij de school dak-revolutie draait het om jongeren te inspireren voor duurzaamheid

“Help! Ik kan geen opdrachten vinden voor mijn leerlingen!”
Je scholieren of studenten voorbereiden op een toekomst die rekening houdt met natuur, milieu en klimaat – ze toekomstbehendig maken – staat hoog bij je in het vaandel. Het probleem is alleen dat je geen tijd hebt om goede onderzoeksopdrachten te vinden die je leerlingen inspireren en die écht uit de samenleving komen, want je hebt het als docent al superdruk met al je ‘gewone’ taken.

En dan héb je zo’n opdracht, maar heb je vervolgens geen tijd om je studenten goed te begeleiden. Bovendien ontbreekt het je aan kennis van de omgeving, omdat je gewoon geen tijd hebt om je erin te verdiepen; het is niet de kern van je baan als docent.

Herken je dat? Veel docenten komen daarvoor bij mij. Het zijn vaak docenten die meer uit hun lessen willen halen, ze zijn persoonlijk betrokken bij het leerproces van de leerlingen of studenten en ze willen betekenisvol onderwijs verzorgen.

Denk aan opdrachten over:

  • zuinige auto’s
  • Nederland beschermen tegen water
  • een businesscase bedenken voor een boer die last heeft van zoute kwel (te veel zoutwater op zijn land)
  • een designlamp ontwerpen
  • een duurzaam muziekfestival organiseren
Meerwind
Leerlingen op bedrijfsbezoek bij de windcooperatie Meerwind. 

Het kan werkelijk van alles zijn.

Sommige scholen vinden dat ze iets terug moet doen voor de omgeving, omdat leerlingen bijvoorbeeld overlast veroorzaken in de wijk. Dan vragen ze mij dingen als:

 

  • “kun je een actie of campagne samen met de leerlingen verzinnen om de buurt samen schoon te houden?
  • “Leerlingen zijn vaak niet gemotiveerd ( bij een onderzoek. ) Weet jij een manier om ze te motiveren en ze enthousiast te maken?”
  • “We willen de duurzaamheid van onze school tegen het licht houden, maar we hebben geen idee hoe we dat kunnen uitwerken met alle leerlingen van de onder- tot en met de bovenbouw.”
  • “We hebben een project over eerlijke mode, maar moe maak je dit concreet bij de leerlingen en hoe kunnen we hier een onderzoek aan koppelen waarbij we de resultaten kunnen terugkoppelen aan het bedrijfsleven?”
  • “We hebben geen tijd om een echt onderzoek te doen buiten school. Kan jij ons helpen?”
  • “We willen buiten school iets doen, maar we hebben geen idee waar/hoe/met wie/wat. Kan jij ons helpen?”
  • “Kan jij ons in contact brengen met het bedrijfsleven? En opdrachtgever voor onderzoek?”
Amsterdams Energie Bedrijf
Leerlingen van het ROC Amsterdam voelen de hitte van de verbrandingsoven van het  Amsterdam Energie Bedrijf (A.E,B.) en zien hoeveel afval in vlammen op gaan. 

Allereerst: SUPER dat je duurzaamheid, innovatie en toekomstbehendigheid zo belangrijk vindt en je je best doet om de volgende generatie klaar te stomen voor een goede relatie met de planeet. Een compliment mag ook wel eens hardop gegeven worden.

Maar om terug te komen bij het probleem om dit binnen het onderwijs goed op te bouwen…

Er is een oplossing! Of beter: er zijn altijd meerdere oplossingen

Wil jij dit ook?

Vraag een gratis en vrijblijvend gesprek aan en we bekijken samen de mogelijkheden.
Gratis gesprek aanvragen

Ik – Rudy Klaassen – ben regiospecialist en weet wat en wie je nodig hebt. Ik kan je bijvoorbeeld in contact brengen met:

    • Gastdocenten, experts , juryleden
    • bedrijven of overheden die een opdracht hebben en extra handen kunnen gebruiken (educatie deal)
    • jonge startups die jullie kunnen helpen om plannen te realiseren
    • een meerjarensamenwerking laten ontstaat tussen een lokaal bedrijf en een lokale onderwijsinstelling, waarbij over en weer gebruik wordt gemaakt van elkaars expertise. Dus niet alleen een projectje. Het is meer: masterclasses, bijscholing, bedrijfsbezoek, maatschappelijke stages
    • een bedrijf dat graag een kinderjury wil voor het toekomstplan
duurzame initiatieven in de polder
Jongeren gaan voor innovatie en denken buiten de kaders.  

Want jij weet natuurlijk ook allang dat een onderzoeksopdracht véél leuker, leerzamer én effectiever is, wanneer die écht is. Dus niet een hypothetisch verhaal met een figurant uit de regio, maar een échte instelling, overheid of ondernemer met een écht probleem, dat jouw leerlingen of scholieren écht gaan oplossen.

 

Bovendien kan ik tijdens een spreekuur je leerlingen helpen aan een opdracht die écht bij ze past. Ik denk met ze mee en koppel ze dan aan een bestaand probleem dat speelt in de regio van jouw school. Het kan ook zijn dat ik sommige leerlingen eerst laat snuffelen aan verschillende onderwerpen, voordat we een passende opdracht kiezen.

Voor wie zijn mijn oplossingen?

Leerlingen van basisschool Bikube doen onderzoek naar de biodiversiteit 

Voor leerlingen van het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en studenten van MBO en HBO en hun docenten. Denk aan:

    1. basisschoolkinderen, bijv. buitenactiviteiten in de natuur
    2. O&O (onderzoeksopdrachten) of T&T (techniek- en toepassingsopdrachten) op technasia of econasia
    3. HBO-studenten (minor ‘urban education’ bijv.)
    4. MBO (praktische opdrachten)
    5. profielwerkstukken voor scholieren

Regioleren, zou je deze aanpak met partijen buiten school kunnen noemen. Regioleren is leuk, leerzaam, innoverend en tijdbesparend én heeft impact op de omgeving, de leerlingen, de school en de samenleving.Je hebt al begrepen dat onderzoek – een onderzoekende houding van scholieren en studenten – dus ook heel nauw verbonden is met onderwijs. Ik maak mensen toekomstbehendig, zodat ze de problemen met klimaat, milieu, waterhuishouding op aarde enzovoort kunnen hanteren en zó naar hun hand kunnen zetten, dat meerdere partijen daar baat bij hebben:

  1. de wereld
  2. de bewoners in de buurt / zij zelf
  3. bedrijven
  4. instanties
  5. de lokale overheid

Innovatie, experimenteren, samen dingen uitvinden, techniek en natuur verbinden en daardoor ook buurtbewoners en producenten… Dát is nodig in de toekomst, daarom maak ik zo veel mogelijk mensen nu al toekomstbehendig. Op allerlei manieren; en één ervan is via onderwijs en onderzoek.

leerlingen van het Technasium maken gebruik van een infrarood camera om de ‘lekken’ in de gebouwen van Groenrijk in beeld te brengen

18% lagere energierekening
De dominee van De Ark, een kerk in Hoofddorp, wilde een einde maken aan de energiearmoede in de wijk Overbos. De energie is daar soms net zo duur als de woninghuur en andere lasten. Daardoor konden sommige mensen het hoofd niet meer boven water houden en daar wilde hij wat aan doen.

Samen bedachten we dat er energiecoaches moesten komen in de vorm van scholieren. Die zouden naar buurtbewoners toe gaan om ze te vertellen hoe je energie kunt besparen. Maar het bleek lastig om bij mensen binnen te komen. We bogen het om en organiseerden het Energiecafé. Eens per kwartaal (4x/jaar) komen buurtbewoners nu naar een centrale plek om te leren hoe je 18% op je energiekosten kunt besparen door je gedrag aan te passen.

Henk Klein Award – 
Met dit project won ik in het najaar van 2015 de Henk Klein Award. Dat is een landelijke prijs van GDO (Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling); hij wordt jaarlijks uitgereikt aan een duurzaamheidsorganisatie die “de energie uit de samenleving ondersteunt”, zoals GDO het omschrijft.Dit project ging uit van het NMCX, maar kan ik uiteraard vanuit mijn eigen bedrijf organiseren.

"Rudy krijgt mensen in beweging"

Rudy heeft ons geholpen bij het opzetten van het ) trainen van energiecoaches, het aandragen van ideeën, het enthousiasmeren van mensen, uitvoeren van plannen. Ik heb Rudy als een zeer enthousiast en deskundig persoon ervaren die mensen daadwerkelijk in beweging krijgt.

Aarnoud van der DeijlWerkgroeplid bij De Ark

"Rudy ontzorgt je én komt met bijzondere ideeën en opdrachtgevers"

Ons technasium werkt voor de onderzoeksopdrachten met echte opdrachtgevers uit de praktijk, met bestaande problemen of vragen, zodat onze leerlingen échte oplossingen kunnen verzinnen én realiseren. Omdat we niet alles zelf kunnen regelen, werken we samen met Rudy. Hij weet wat er speelt, hij weet waar ondernemers en organisaties zitten die een passende opdracht hebben. En hij ziet ook heel goed wat bij leerlingen past. Twee jaar later spraken de toenmalige brugklassers nog steeds over hun opdracht voor Café Hesp, een opdracht waarvoor Rudy leerlingen aan de eigenaar koppelde. [Zie voorbeeld Café Hesp elders – red.]

Rudy is enorm gedreven. Hij weet dingen echt in gang te zetten, ondanks het feit dat onderwijs vaak erg behoudend is, wat raar is, want je wil jongeren opleiden voor de toekomst. Dan moet je vooruit durven en willen kijken. Dat behoudende wringt soms wel een beetje met hoe Rudy de dingen graag doet.

Wij zijn heel blij met Rudy. Hij ontzorgt de school én leerlingen hebben meer aan de opdrachten, want ze leren echt beter in de praktijk; ze krijgen vaker inzichten én die zijn beter en dieper dan met leerstof uit een boek. Kennis beklijft beter. Leerstof krijgt betekenis, wat motiveert. En, ook niet onbelangrijk, leerlingen raken door deze opdrachten betrokken bij de wereld: ze worden voorbereid op problemen die nú groot zijn en later waarschijnlijk nog groter.

Werk met initiator, verbinder en inspirator Rudy samen, dat gaat jou en je leerlingen veel brengen!

Maco Combeedocent Kaj Munk technasium

Voorbeelden

Café Hesp was een klein donkerbruin café in Amsterdam dat een permanent terras wilde. Dat mag niet, tenzij het duurzaam is. Terrasverwarmers konden dus niet. Maar dankzij Rudy’s begeleiding is het wél gelukt.

Ook hebben we een project gedaan met een gewassenteler in de Haarlemmermeer die last had van steeds zilter wordende grond. Je kunt ertegen vechten en de grond spoelen met zoetwater, maar dat is niet houdbaar: de zeespiegel stijgt, zoetwater wordt schaarser… Je kunt beter kijken wat je nu al kan doen om mee te bewegen met de verandering. Dus keken we naar andere gewassen die beter tegen zilt water kunnen. Je kunt dan ook denken aan samenwerkingen met lokale supermarkten en aan receptenboeken maken.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig om je leerlingen of studenten toekomstbehendig te maken? Neem contact op voor een gratis gesprek, dan bespreken we wat je precies nodig hebt.
Gratis gesprek aanvragen


Waarschuwing
Als je bij mij met een vraag komt, is de kans klein dat het bij dat onderwerp blijft. Ik denk altijd buiten de kaders for the better cause. Ik haal samen met jou het beste uit je leerlingen en de situatie, en vaak betekent dat dat het onderwerp breder of dieper wordt dan je oorspronkelijk dacht.

Dat kan betekenen dat we er meer partijen bij halen, dat we een opdracht schoolbreed aanpakken in plaats van alleen in die ene klas of dat ene leerjaar of… noem maar op.

Bij mij krijg je dus altijd meer. Wees daarop voorbereid.