Doe meer met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid. Creëer een groene inspirerende schoolomgeving die het leerproces ondersteunt, en klimaatbestendig is. Word een groene voortrekker en ga voor toekomstbehendig leren en stel de wereld om ons heen centraal! Werk samen en creëer maatschappelijke impact.

Leerlingen toekomstbehendig maken, maakt de toekomst van onze planeet mogelijk. Daarom ben ik actief in het onderwijs. Niet als docent die kennis overdraagt, maar als verbinder en inspirator. Ik help met name docenten en leerlingen van technasia en econasia.

Gebrek aan tijd of ideeën?

Je scholieren of studenten voorbereiden op een toekomst die rekening houdt met natuur, milieu en klimaat – ze toekomstbehendig maken – staat hoog bij je in het vaandel. Kinderen en jongeren zijn de toekomsten een educatieve ontwikkeling die hen qua kennis en vaardigheden daar gedegen op voorbereidt. Daarom is het van belang dat jonge mensen altijd, overal met iedereen en op allerlei wijzen,toekomstgericht kunnen leren.

Je wilt meer uit je lessen halen. Het probleem is alleen dat je geen tijd hebt om goede onderzoeksopdrachten te vinden die je leerlingen inspireren en die écht uit de samenleving komen, want je hebt het als docent al superdruk met al je ‘gewone’ taken.

En dan héb je zo’n opdracht, maar heb je vervolgens geen tijd om je studenten goed te begeleiden. Bovendien ontbreekt het je aan kennis van de omgeving, omdat je gewoon geen tijd hebt om je erin te verdiepen; het is niet de kern van je baan als docent.

Dat kan ook anders!

Allereerst: SUPER dat je duurzaamheid, innovatie en toekomstbehendigheid zo belangrijk vindt en je je best doet om de volgende generatie klaar te stomen voor een goede relatie met de planeet.

Ik – Rudy Klaassen – ben regiospecialist en weet wat en wie je nodig hebt. Ik kan jou op verschillende manieren ondersteunen. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Een opdracht over een klimaatneutrale Samenleving, Nederland en het water of een designlamp ontwerp van resttoffen van de paddenstoelen kwekerij.
  • De scholieren een duurzaam muziekfestival laten organiseren of een bedrijf verduurzamen.
  • Ik kan je in contact brengen met gastdocenten, experts , juryleden of jonge startups die jullie kunnen helpen om plannen te realiseren
  • In mijn netwerk zitten veel bedrijven en overheden die een opdracht hebben liggen en extra handen kunnen gebruiken
  • Een meerjarensamenwerking laten ontstaat tussen een lokaal bedrijf en een lokale onderwijsinstelling, waarbij over en weer gebruik wordt gemaakt van elkaars expertise.
  • het bouwen van een doorlopende leerlijn
  • het professionaliseren van docenten
  • het realiseren van een ondernemende houding bij leerlingen, & studenten.

Praktijk in plaats van theorie

Jij weet natuurlijk ook allang dat een onderzoeksopdracht véél leuker, leerzamer én effectiever is, wanneer die écht is. Dus niet een hypothetisch verhaal met een figurant uit de regio, maar een échte instelling, overheid of ondernemer met een écht probleem, dat jouw leerlingen of scholieren écht gaan oplossen.

Voor wie zijn mijn oplossingen?
Voor leerlingen van het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en studenten van MBO en HBO en hun docenten. Denk aan:

  1. basisschoolkinderen, bijv. buitenactiviteiten in de natuur
  2. O&O (onderzoeksopdrachten) of T&T (techniek- en toepassingsopdrachten) op technasia of econasia
  3. HBO-studenten (minor ‘urban education’ bijv.)
  4. MBO (praktische opdrachten)
  5. profielwerkstukken voor scholieren

Regioleren, zou je deze aanpak met partijen buiten school kunnen noemen. Regioleren is leuk, leerzaam, innoverend en tijdbesparend én heeft impact op de omgeving, de leerlingen, de school en de samenleving.

"Rudy ontzorgt je én komt met bijzondere ideeën en opdrachtgevers"

Ons technasium werkt voor de onderzoeksopdrachten met echte opdrachtgevers uit de praktijk. Omdat we niet alles zelf kunnen regelen, werken we samen met Rudy. Hij weet wat er speelt, hij weet waar ondernemers en organisaties zitten die een passende opdracht hebben. En hij ziet ook heel goed wat bij leerlingen past. Twee jaar later spraken de toenmalige brugklassers nog steeds over hun opdracht voor Café Hesp.

Wij zijn heel blij met Rudy. Hij ontzorgt de school én leerlingen hebben meer aan de opdrachten, want ze leren echt beter in de praktijk dan met leerstof uit een boek. En, ook niet onbelangrijk, leerlingen raken door deze opdrachten betrokken bij de wereld: ze worden voorbereid op problemen die nú groot zijn en later waarschijnlijk nog groter.

Werk met initiator, verbinder en inspirator Rudy samen, dat gaat jou en je leerlingen veel brengen!

Maco Combeedocent Kaj Munk technasium

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig om je leerlingen of studenten toekomstbehendig te maken? Neem contact op voor een gratis gesprek, dan bespreken we wat je precies nodig hebt.
Gratis gesprek aanvragen

Diensten

Op weg naar een afvalvrije school

Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ leren de leerlingen dat ook zij verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van hun leefomgeving … Verder lezen Op weg naar een afvalvrije schoolLees meer

Afval is voedsel

Het gaat met de wereld en de mens niet goed als we blijven doen wat we altijd gedaan hebben. Word toekomstbehendig! Verminder … Verder lezen Afval is voedselLees meer

begeleiding lesseries Growwizzkid

GrowWizzKid daagt scholen uit op eigen wijze inhoud te geven aan lessen en deze te integreren passend bij hun identiteit en beleid. Lees meer

begeleiding NatuurWijs

‘Het is van groot belang dat kinderen beseffen dat wij mensen onderdeel uitmaken van de natuur. Door schoolklassen actief te laten zijn … Verder lezen begeleiding NatuurWijsLees meer

de groene docent

Het lerarentekort wordt een steeds groter probleem op (basis-) scholen. Ook in Zuid-Limburg zien we deze ontwikkeling. Graag wil ik deze scholen … Verder lezen de groene docentLees meer

Duurzaamheidsversneller

Doe meer met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid. Creëer een groene inspirerende schoolomgeving die het leerproces ondersteunt, en klimaatbestendig is.Lees meer

Educatie deal

Heb je als bedrijf een concreet vraagstuk over duurzaamheid? Wil je als bedrijf, organisatie of overheid samenwerken met een school of opleiding … Verder lezen Educatie dealLees meer

een afvalvrije schoolomgeving

Droom jij ook over een wereld zonder (zwerf) afval? Een schone straat begint bij jezelf! Van spelenderwijs zwerfafval rapen met de allerkleinsten, … Verder lezen een afvalvrije schoolomgevingLees meer

Energieke scholen

Energie besparen en een gezond binnenmilieuLees meer

Forest school

Met Forestschool leer je om buiten te zijn! Om het bos te gebruiken om je eigen leerwensen te ontdekken en meer zelfkennis … Verder lezen Forest schoolLees meer

Gezonde levensstijl workshops

voor kinderen van de gezonde school van de toekomstLees meer

Groen in de klas

Samen met de kinderen brengen we groen terug daar waar dat door ruimte gebrek verdwenen of minimaal geworden is. De meeste mensen … Verder lezen Groen in de klasLees meer

Moestuinieren op school of in de buurt

We gaan zelf voedsel kweken en gaan onze eigen groenten oogsten en verwerken tot gezonde voeding en eten dit op. Ik help scholen … Verder lezen Moestuinieren op school of in de buurtLees meer

Placemaking

Samen met jullie als gebruikers maken we placemaking dromen waar.Lees meer

Schoolplein vergroenen

Een groen schoolplein is goed voor de kinderen en de buurt.Lees meer

Stadmaker

Wie bepaald wat waar komt, wie maakt de stad?Lees meer

Steek je groene handen uit je mouwen Academie

kinderen en buurtbewoners leren hoe ze concreet de biodiversiteit kunnen verhogen in hun buurt en ervaren dat natuur leuk, leerzaam en een … Verder lezen Steek je groene handen uit je mouwen AcademieLees meer

Deel de 17 doelen

Het gaat niet goed met de wereld en de mens als we blijven doen wat we altijd gedaan hebben. Wat kun jij je als individu dan machteloos voelen.  Maar ieder van ons kan een verandering aanbrengen in onszelf en in onze samenleving. Deel de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s)! Meer weten? Lees er hier meer over.

Of kom zelf in actie!

Natuurlijk zijn er genoeg dingen waar je zelf direct mee aan de slag kan om jouw buurt te verduurzamen! Wat dacht je hiervan?

Maak een oesterzwammen growkit

Met de kweek van oesterzwammen roep je een halt toe aan de verspilling van reststromenvan koffieprut en maak je van afval voedsel. … Verder lezen Maak een oesterzwammen growkitLees meer

Zorg voor multifunctionele bedrijfscapaciteit

Het kan voorkomen dat je als onderneming tijdelijk een vorm van overcapaciteit hebt. Dit kan zitten in kantoor- en of opslagruimte maar … Verder lezen Zorg voor multifunctionele bedrijfscapaciteitLees meer

Door onderzoek kom je verder

Je hebt al begrepen dat onderzoek – een onderzoekende houding van scholieren en studenten – dus ook heel nauw verbonden is met onderwijs. Ik maak mensen toekomstbehendig, zodat ze de problemen met klimaat, milieu, waterhuishouding op aarde enzovoort kunnen hanteren en zó naar hun hand kunnen zetten, dat iedereen daar baat bij heeft. De wereld, maar ook haar bewoners.

Innovatie, experimenteren, samen dingen uitvinden, techniek en natuur verbinden en daardoor ook buurtbewoners en producenten… Dát is nodig in de toekomst, daarom maak ik zo veel mogelijk mensen nu al toekomstbehendig. Op allerlei manieren; en één ervan is via onderwijs en onderzoek.
Lees hier verder over onderzoek

Nog wat extra inspiratie? Lees de blogs!

Stoepplantjes & de Hortus


Stoepplantjes zijn goed voor het insectenleven. Ze zijn ook vaak waardplanten voor rupsen en maken de stadsnatuur biodivers. Ze helpen ook bij het tegen gaan van ‘hitte eilanden’ in de stad.