herinneringen creëren

Voor de natuur is de herfst het oogstseizoen. In het wild is nu meer voedsel te vinden dan in de rest van het jaar. Met Mustapha’s herfstvakantiekamp krijgen veel kinderen uit Amsterdam Oost de kans om in contact te komen met deze natuur overdaad. Natuur herinneringen & buiten ervaringen zijn vaak een groot onderdeel van jeugdherinneringen en opgedane speelherinneringen. We creëren samen met de NatuurWijzers mooie herinneringen en bewustwording voor de kinderen van de Schaakschool in samenwerking met Stichting NatuurWijs in Jeugdland en het Flevopark van Amsterdam Oost.

kinderen maken een vishengel en zo leren de kinderen overleven in de natuur

NatuurWijs begint buiten.

Want waar kun je de natuur beter beleven dan in de natuur zelf. Kinderen hebben niet zoveel met gebaande paden. Een pad is om niet overheen te lopen, een pad is om van af te gaan. Buiten krijgen de kinderen volop de kans en gelegenheid al hun zintuigen te gebruiken; ruiken aan bloemen, voelen aan een ruwe bast, kijken naar de kleuren van een vlinder, luisteren naar de wind die ritselt tussen de bladeren.

boompje klimmen geeft zelfvertrouwen

herfst

De herfst is de tijd waarin bomen en dieren zich op de winter voorbereiden. Dieren eten zich nog een keer helemaal vol om vet op te slaan. In de winter is er immers maar weinig voedsel. Sommige vogels gaan op vogeltrek nar en het zuiden. Ook gaan sommige dieren in winterslaap.

het venster naar de hemel.: Een van de kinderen had een droom om in de wolken te zijn.

Van de paden af

Het bos is van zichzelf natuurlijk al een grote speelplaats, maar soms is het ook leuk als je van de paden af mag. En mag hutten bouwen, of als Tarzan door het bos slingeren, of in een boom te klimmen.

op de uitkijk in een hoge boom

50 dingen die je moet hebben gedaan voordat je 12 bent


Een Pijl en boog, vuur, of een vishengel maken, of in een boom klimmen hebben veel kinderen nog nooit gedaan! Zijn die dingen belangrijk om te doen? Ja! Want van buiten bezig zijn, word je vrolijker en wat je buiten leert, leer je nergens anders. Met 50 spannende activiteiten in eigen omgeving kunnen kinderen eindeloos spelen, ontdekken en fantaseren. Wat zijn de 50 dingen die je moet hebben gedaan in Amsterdam Oost? Maak een lijstje voor morgen en dan beginnen we weer met dromen !

Tips om samen de natuur te ervaren

  • Het is de rol van de begeleider om aan te moedigen. Als je laat meevoeren met het enthousiasme van de kinderen, helpen zij je misschien wel met de magie van je eigen kinderjaren terug te vinden.
  • Vraag de kinderen je te helpen bij het maken van een uitstapje in de natuur. Via een vraag aan de kinderen wat ze graag willen doen heb ik het programma verder ingevuld.  Zo kwam ook de activiteit: ‘het venster naar de hemel’ tot uitvoering.
  • Hou niet kost wat het kost vast aan het oorspronkelijke plan, als er zich iets beter aandient. Maar al te vaak leiden kinderen een strak ingedeeld leven en hollen ze van de ene georganiseerde activiteit naar de andere. Geef ze in plaats daarvan de ruimte om spontaan een andere weg te volgen of a la minuut een nieuw spel te bedenken als hun dat leuker lijkt.
  • Onthoud dat er op plekken in de natuur altijd wel interessante dingen aan de gang zijn. De kunst is alleen ze te ontdekken
  • Houd naast de grote dingen altijd oog voor de kleine.
  • Waarom zou je wachten tot de zomer? Als je kinderen vaker in het jaar mee naar buiten neemt, leren ze vanzelf de kringloop van de natuur op aarde kennen. Ga terug naar eerder bezochte plekken om te zien hoe deze mee veranderen met de wisseling van de seizoenen.
  • Geef kinderen de ruimte om hun eigen ontdekkingen te doen. Als de vragen beginnen te komen, probeer dan of je samen de antwoorden kunt vinden. Het geeft niet als je alle planten en dieren namen niet kent!
  • Geef de kinderen de kans volledig op te gaan in de natuur. Laat ze van top tot teen onder de modder komen, bosbessenvlekken op hun handen en armen krijgen. Geef ze de vrijheid om vies te worden en gewoon lol te hebben.
  • Kinderen leren op een verantwoorde manier met messen omgaan! Het kind leert dat je hout kunt bewerken met een mes. Het kind leert dat een mes scherp is. Indien dit nog gestimuleerd kan worden is zo’n spannende activiteit wellicht net de motivatie die een kind nodig heeft. Het kind voelt zich trots omdat hij iets heel erg stoers mag en kan.
  • Download hier de gratis tips om nog meer met natuur en duurzaam te doen in en om de schoolomgeving.

Hulp nodig?

Zoek jij ook een toekomstbehendige oplossing voor je onderneming, organisatie of onderwijsinstelling of woonwijk? Neem dan contact op voor een gesprek, waarin we bespreken hoe ik je kan helpen.
Gratis gesprek aanvragen