Type dienst | Workshop / Begeleiding / Project |
Geschikt voor leeftijden | PO - Onderbouw / PO - Middenbouw / PO - Bovenbouw / VO - Onderbouw |
Een Nederlandse maaltijd heeft gemiddeld 33.000 km afgelegd, voordat die bij de consument op het bord ligt!
De voedselvoorziening in de huidige tijd wordt gekenmerkt door de grote afhankelijkheid van fossiele grondstoffen in elk stadium van de voedsel-kringloop (productie, verpakking, distributie, verkoop, afvalverwerking). De transitie naar een duurzame voedselvoorziening kan een belangrijke bijdrage leveren voor het behalen van de klimaatdoelstellingen bijvoorbeeld door het beperken van voedselkilometers, focus op lokaal en duurzaam geproduceerde producten en voorkomen van reststoffen.
Voedselafval wordt weinig gerecycled vergeleken met de andere groepen zoals kranten, plastic en glas. Door te fermenteren roep je een halt toe aan de voedselverspilling.
Hoe gaan we dat oplossen?
‘Door je afval te composteren (composthoop of wormenhotel) en te fermenteren (bokashi) en deze terug te brengen in de bodem creëer weer een vruchtbare grond waardoor de planten minder kwetsbaar zijn voor ziekten en plagen en zo minder last hebben van droogteverschijnselen.
De nadrukkelijke aanwezigheid van eetbaar groen in de stedelijke omgeving in combinatie met participatie en onderwijs dragen bij aan de bewustwording van het belang van een duurzame levenswijze.
De kinderen en buurtbewoners leren alles over wormhotels, compost en bokashi en moestuinieren. Al hun etensresten wordt gefermenteerd en uiteindelijk in moestuinbakken verwerkt. ‘Door je afval te composteren en te fermenteren en deze terug te brengen in de bodem creëer weer een vruchtbare grond waardoor de planten minder kwetsbaar zijn voor ziekten en plagen en zo minder last hebben van droogteverschijnselen. KInderen en buurtbewoners weten hoe ze de afvalstoffen kunnen gebruiken om er voedsel op te kweken. We fermenteren alles wat de wormen niet lusten en waar we geen oesterzwammen op kunnen kweken.
Wat zijn de voordelen?
Duurzaam onderwijs gaat samen met goed burgerschap en betrokkenheid van en met de omgeving. Dat betekent dat er interactie plaatsvindt tussen de school en de wijk/omgeving. Letterlijk gaan leerlingen de wijk in en komt de wijk binnen in de school Laat de buurtbewoners zien dat de school duurzaam betrokken is. Dit kun je doen door met alle kinderen afval op te ruimen dat rondslingert in de omgeving. Scheidt het afval op de bekende manieren en je maakt de buurt geïnteresseerd in de maatregelen die de school neemt op het gebied van duurzaamheid.
Er zijn verschillende opties:
![]() | oesterzwammen kweken (in de klas)Kostenindicatie: €220,Duur: 2 uur Met het oesterzwammen kweekpakket met koffiedik wordt het groeiproces van de oesterzwam in de klas of thuis zichtbaar voor de leerlingen. Paddenstoelen kweken is een spannend proces. Dat zal te maken hebben met de manier waarop ze groeien. De ene dag zijn ze er nog niet en dan schieten ze plotseling ‘als paddenstoelen uit de grond’.
|
![]() | Maak je eigen bokashiKostenindicatie: €220,Duur: 2 uur De kinderen leren over wormhotels, compost en bokashi. Al hun etensresten wordt gefermenteerd en uiteindelijk in moestuinbakken verwerkt. We maken een bokashi met 2 tien liter emmers en leren wat fermenteren is en hoe we afval kunnen fermenteren. |
![]() | Maak je eigen wormenhotelKostenindicatie: €220,Duur: 2 uur kinderen maken een wormenhotel voor in de klas/ op school, of voor thuis. Een wormenhotel, met levende tijgerwormen. De kinderen leren wat de tijgerwormen eten m.b.v. het : ‘wat eet ik spel’ en krijgen een menu voor de wormen mee naar huis |
![]() | maak je eigen paddenstoelen kwekerijKostenindicatie: op aanvraagDuur: in overleg In de workshop “Eetbaar Hout” leer je hoe makkelijk het is om oesterzwammen te kweken op houtstammen. De paddenstoelen eten het hout op, wij eten de paddenstoelen op+ eetbaar hout. Eetbaar hout kan in de tuin of op het balkon gebruikt worden als: houtstapel, tuinborder, natuurkunst, onderdeel van een moestuin. Van stam tot zwam. Kinderen kunnen het hele proces van enten op een boomstam tot het plukken en proeven van shii-take paddenstoelen meemaken met het eindresultaat een eetbaar hout kwekerij waar de school 5 jaar lang de vruchten kan plukken. Aan het eind van de workshop neem jij ook een geënt stammetje hout mee naar huis, voor op het balkon of in de (gevel-)tuin. Uiteraard krijg je ook heerlijke paddenstoelen te proeven om de smaak goed te pakken te krijgen |
![]() | BuurtcomposteringKostenindicatie: op aanvraagDuur: in overleg Laat je groente-, fruit- en tuinafval (GFT) niet afnemen voor de grote afvalondernemers. Laat ook de bladeren en plantenresten terugvloeien in het groen. Zorg dat het groen en de bodem zelf als een composthoop fungeren, net als in een bos. Breng de voedingswaarde terug. Daarmee sluit je de kringloop. |
![]() | Composteren op schoolKostenindicatie: op aanvraagDuur: in overleg Gft-afval belandt nog regelmatig bij het restafval, dit is jammer want dan wordt het verbrand. Ook wordt nog wel eens het verkeerde afval in de gft-container gegooid, dit vervuilt de afvalstroom. Hoog tijd dus om leerlingen meer te nemen in de wereld van het gft afval! Wat mag in de gft bak? Wat wordt ervan gft afval gemaakt? En wat voor leuke dingen kun je er op school of zelf thuis mee doen? We doen ook het ‘wat eet ik – spel’ |
Toen op het schiereiland Sporenburg in Amsterdam veel bouwactiviteiten tegelijk bezig waren, stonden de speelplekken voor kinderen onder druk. Ik wilde ter compensatie iets voor kinderen organiseren en dacht: “Dat kan Rudy”. Ik kende hem al, omdat hij vaker ideeën aandraagt en onderwerpen op de agenda zet bij de gemeente.
Rudy gaf een cursus van 10 bijeenkomsten aan verschillende groepen kinderen, met subsidie van gemeente. Zo konden 40 kinderen in een verstedelijkt gebied zonder te betalen veel leren over de natuur. Ze gingen aan de slag en fysiek dingen doen zoals zaadbommen maken en verspreiden en maquettes maken. Want hij vroeg de kinderen om na te denken over de inrichting van hun ideale speelplek. Ze kwamen met onderwerpen als meer aandacht voor dieren en minder plastic.
Hij heeft deze 40 kinderen op een superenthousiaste manier enthousiast gemaakt over groen in de wijk, duurzaamheid in je wijk en wat je zelf kan doen om verschil te maken. Hij heeft ze echt iets bijgebracht en daarmee bijgedragen aan duurzaamheid in mijn werkgebied.
Rudy zet dingen in gang. Als je 1000x op de knoppen drukt, gaat er op een gegeven moment wel een deur open. Dat doet hij niet voor zichzelf, maar om de wereld beter te maken. Dat vind ik heel innemend aan hem. Hij agendeert continu alles op het gebied van groen en duurzaamheid, hij zorgt ervoor dat dat niet wordt vergeten. Hij heeft ook steeds nieuwe informatie en ideeën; hij weet onwijs veel. Hij maakt verschil en heeft invloed.


Interesse?
Meer weten? Bekijk deze blogs!
Afval bestaat niet!
Wil je het wel, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij geven jou tips om te starten met een ‘zero … Verder lezen Afval bestaat niet!
Lees meerStart je eigen buurtcompostering
26 april is er een Natuur- en Milieumarkt in het Sarphatipark. Van 11.00 tot 16.00 uur. Neem je emmer mee voor gratis … Verder lezen Start je eigen buurtcompostering
Lees meerjonge schakers maken bokashi
mustapha schaakschool De Schaakschool is onderdeel van Stichting Schaakschool Indische Buurt en heeft haar wortels in een bewonersinitiatief van Mustapha Eljarmouni. In … Verder lezen jonge schakers maken bokashi
Lees meer