Type dienst | Gastles |
Geschikt voor leeftijden | PO - Onderbouw / PO - Middenbouw / PO - Bovenbouw / VO - Onderbouw / VO - Bovenbouw |
Er ligt veel zwerfafval in de wijk. Het is vooral een teken dat de bewoners van deze wijk weinig betrokken zijn met de buurt. Verder wordt er thuis bij de leerlingen ook weinig tot niet gerecycled. Al het afval gaat bij het restafval en zo halen we de doelstelling niet om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken & in 2050 een economie te hebben zonder afval.
Hoe gaan we dat oplossen?
tijdens deze gastles ‘Afval scheiden” leren de leerlingen dat recyclen goed is, maar dat je nog beter al dat afval kunt voorkomen. Met behulp van een spel leren de kinderen nadenken over het productieproces, en over Cradle 2 Cradle en waarom iedere verandering begint bij de consument en jezelf.
doel:
- Leerlingen kunnen uitleggen wat afval voor problemen kan opleveren
- leerlingen kunnen laten zien hoe zij zelf (als consument) bij kunnen dragen aan het verminderen van de hoeveelheid afval.
- leerlingen kunnen een aantal voordelen van afval scheiden noemen
- leerlingen weten hoe ze afval moeten scheiden
- leerlingen zijn gemotiveerd om afval te scheiden
Deze activiteit kan onderdeel zijn van het Schoonmaakhelden Programma of Afval scheiden op school programma
Wat zijn de voordelen?
Duurzaam onderwijs gaat samen met goed burgerschap en betrokkenheid van en met de omgeving. Dat betekent dat er interactie plaatsvindt tussen de school en de wijk/omgeving. Letterlijk gaan leerlingen de wijk in en komt de wijk binnen in de school Laat de buurtbewoners zien dat de school duurzaam betrokken is. Dit kun je doen door met alle kinderen afval op te ruimen dat rondslingert in de omgeving. Scheidt het afval op de bekende manieren en je maakt de buurt geïnteresseerd in de maatregelen die de school neemt op het gebied van duurzaamheid.
Er zijn verschillende opties:
![]() | Gescheiden afval inzamel systeem op schoolKostenindicatie: op aanvraagDuur: 1 week Samen met het lokale afval/grondstoffenbedrijf en de school gaan we in een programma toewerken naar een gescheiden afvalinzamelingssysteem voor de hele school. De gastlessen zijn hier op ingesteld zodat de leerlingen weten in welke fracties het afval wordt gerecycled. Er komen gescheiden bakken in de klas, op het schoolplein, maar ook op school. |
![]() | Gastles AfvalscheidenKostenindicatie: op aanvraagDuur: 0,5 tot 1 uur Tijdens deze gastles ‘Afval scheiden” leren de leerlingen dat recyclen goed is, maar dat je nog beter al dat afval kunt voorkomen. Met behulp van een spel leren de kinderen nadenken over het productieproces, en over Cradle 2 Cradle en waarom iedere verandering begint bij de consument en jezelf. |
Toen op het schiereiland Sporenburg in Amsterdam veel bouwactiviteiten tegelijk bezig waren, stonden de speelplekken voor kinderen onder druk. Ik wilde ter compensatie iets voor kinderen organiseren en dacht: “Dat kan Rudy”. Ik kende hem al, omdat hij vaker ideeën aandraagt en onderwerpen op de agenda zet bij de gemeente.
Rudy gaf een cursus van 10 bijeenkomsten aan verschillende groepen kinderen, met subsidie van gemeente. Zo konden 40 kinderen in een verstedelijkt gebied zonder te betalen veel leren over de natuur. Ze gingen aan de slag en fysiek dingen doen zoals zaadbommen maken en verspreiden en maquettes maken. Want hij vroeg de kinderen om na te denken over de inrichting van hun ideale speelplek. Ze kwamen met onderwerpen als meer aandacht voor dieren en minder plastic.
Hij heeft deze 40 kinderen op een superenthousiaste manier enthousiast gemaakt over groen in de wijk, duurzaamheid in je wijk en wat je zelf kan doen om verschil te maken. Hij heeft ze echt iets bijgebracht en daarmee bijgedragen aan duurzaamheid in mijn werkgebied.
Rudy zet dingen in gang. Als je 1000x op de knoppen drukt, gaat er op een gegeven moment wel een deur open. Dat doet hij niet voor zichzelf, maar om de wereld beter te maken. Dat vind ik heel innemend aan hem. Hij agendeert continu alles op het gebied van groen en duurzaamheid, hij zorgt ervoor dat dat niet wordt vergeten. Hij heeft ook steeds nieuwe informatie en ideeën; hij weet onwijs veel. Hij maakt verschil en heeft invloed.


Interesse?
Meer weten? Bekijk deze blogs!
Afval bestaat niet!
Wil je het wel, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij geven jou tips om te starten met een ‘zero … Verder lezen Afval bestaat niet!
Lees meerCurriculum, Campus & Community
Op een duurzame school voelen kinderen zich prettig. Ze hebben energie, en kunnen die energie kwijt. Ze voelen zich betrokken bij het … Verder lezen Curriculum, Campus & Community
Lees meerDe stad als spijsverteringskanaal
De stad is als een spijsverteringskanaal! Sorry… Dat is misschien wat plastisch. Maar ik bedoel: afval kun je hergebruiken, net zoals dat … Verder lezen De stad als spijsverteringskanaal
Lees meer