Menu

Gelijke kansen voor alle kinderen

Sommige kinderen gaan nu naar muziekles en worden door de ouders naar voetbal gebracht en ’s avonds voorgelezen. Andere kinderen krijgen die kansen niet.

15 mei 2024

Sommige kinderen gaan nu naar muziekles en worden door de ouders naar voetbal gebracht en ’s avonds voorgelezen. Andere kinderen krijgen die kansen niet.

Tijdens de Rijke Schooldag maakten de kinderen een bomenpaspoort. Met een bomen-hoogte-meter komen ze in aanraking met meten en rekenen, maar ook de natuur leren herkennen, in het groot, maar ook in het klein .

Sloop de tweedeling

Het is tijd om deze tweedeling te slopen. Kinderen hebben recht op gelijke kansen. Ieder kind moet zijn talenten kunnen ontdekken en zich volledig kunnen ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond of financiële situatie.

De Rijke Schooldag is door de overheid in het leven geroepen om alle kinderen de kans te geven om zich verder te verrijken door deel te kunnen nemen aan leuke sportieve en culturele activiteiten. Ik ondersteun op allerlei manieren dit programma bij meerdere scholen door workshops aan te bieden op het thema Natuur en Duurzaamheid.

Buiten is zoveel meer te ondekken en te leren dat mijn activiteiten vooral daar plaats vinden. Voor mij is het klaslokaal buiten!

Er is licht aan het eind van de tunnel

Door gebruik te maken van een speciaal budget dat de gemeente van het Rijk krijgt om leerlingen cognitief, sociaal en emotioneel te stimuleren (de zogenaamde ‘gemeentelijke NPO gelden’) kan de Rijke Schooldag worden gefinancierd. De rijke schooldag is gericht op het versterken van de gelijke kansen. Met de rijke schooldag worden leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs in Nederland gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen door, naast het reguliere curriculum, extra activiteiten aan te bieden. Verschillende coalities van gemeenten, scholen, cultuurinstellingen, sportorganisaties, jongerenwerk, GGD, kinderopvang en andere partijen werken al aan zo’n Rijke schooldag.

Natuur boeit. Met de opzetloupe roepen de kinderen mij met de uitspraak: ‘ik wordt de boom ingezogen”.

Talentontwikkeling als verbindende factor

Zo heb ik samen met CNME-Maastricht bij IKC Magnefiek, IKC Geluksvogel & OBS Nutsschool in Maastricht extra activiteiten op of rond de school aan mogen aanbieden. Deze activiteiten zijn gericht op een passend verbreed aanbod aan kinderen met als verbindende factor de talentonwikkeling van kinderen die opgroeien in een omgeving waar kansen minder vanzelfsprekend zijn.

Wie heeft nog nooit een blotevoetenpad gelopen? Dit is 1 van de activiteiten uit het lijstje van: “de 50 dingen die je moet hebben gedaan voordat je 12 bent“.

Rudy Klaassen

Het verbrede aanbod geeft kinderen de kans kennis te maken met een wereld waar ze normaal vanuit de thuissituatie niet mee in aanraking komen en/of in gestimuleerd worden.

Kansen

Op dit moment wordt je toekomst nog te veel bepaald door wie je ouders zijn, waar je woont of waar je vandaan komt. Door de Rijke Schooldag worden gelijke kansen voor alle kinderen gecreëerd, zodat ook deze kinderen zich met hun kennis en vaardigheden kunnen (blijven) ontwikkelen en duurzaam verbinden met de regio. Het verbrede aanbod geeft kinderen de kans kennis te maken met een wereld waar ze normaal vanuit de thuissituatie niet mee in aanraking komen en/of in gestimuleerd worden.

Hoe gaaf is het om in de huid te kruipen van een jager verzamelaar het bos….

Oude wijn in nieuwe zakken

De rijke schooldag klinkt heel nieuw, maar er is de afgelopen 30 jaar al hard gewerkt aan vormen van uitbreiding van de schooldag. Denk aan de verlengde schooldag bij de brede school, maar ook leertijdverlenging in de grotere steden, zoals Rotterdam en Den Haag.

Nieuwe technieken leren om zelf voedsel te kweken hoort bij de basisvaardigheden van deze toekomstige generatie #toekomstbehendig

IKC Magnefiek prikkelt

IKC Magnefiek is een school die het echt goed doet, met fantastische leerkrachten, veel oog voor onderwijsvernieuwing en stevige samenwerking met ouders.” IKC Magnefiek is een brede school waar leerlingen worden geprikkeld om nieuwsgierig te zijn en te ontdekken. Op deze school worden de creatieve, culturele en lichamelijke ontwikkeling van kinderen gestimuleerd, zegt Kim Duijkaerts, directeur van IKC Magnefiek.

Kijken door een ( stereo-) microscoop spreekt alle kinderen tot de verbeelding

Want alleen dan bereiden we onze kinderen goed voor op de toekomst. Zo’n rijke schooldag sluit dus naadloos aan bij waar wij naartoe willen met ons onderwijs.”

Kim Duijkaerts, directeur van IKC Magnefiek
Op buurtsafari waarbij we een minibosje hebben ontdekt in een van de buurttuinen.

duurzame samenwerking

Ik verheug me op een nog intensievere samenwerking op dit terrein van kansengelijkheid om gezamenlijk de mooie bestaande initiatieven te verdiepen, versterken en uitbreiden, zodat steeds meer kinderen in zich ten volle kunnen ontwikkelen.



Inspirerende les nodig? Over natuur/biodiversiteit, je schooltuin, water, landbouw, milieu, duurzaamheid, afval, circulaire economie en techniek verzorg ik gastlessen of workshops. Op maat voor jouw klas óf voor je collega’s. Zoek een les of project dat jou aanspreekt.

< Terug naar blogs
Deel dit artikel

Ook enthousiast over een Groene School?

Neem contact met me op! Dan kijken we waar je wensen & grenzen liggen. De mogelijkheden zijn eindeloos – ik help je te kiezen.