Menu

Eindelijk kunnen ze moestuinieren …..

De kinderen van Basisschool de Koningsspil in Thorn hebben nu al meer dan 2 maanden schooltuinlessen gehad zonder schooltuin 🙁 De hele tijd heb ik de basisvaardigheden van schooltuinen onder de aandacht gebracht in het klaslokaal. Dat was zowel voor mij als de school wel even wennen. In de vorm van een circuit hebben we vaak de leerlingen kennis laten maken met grondsoorten, zaden, kieming, verspenen en het opkweken van planten. Dit is het moment om Onderzoekend Leren te introduceren!

24 mei 2024

De kinderen van Basisschool de Koningsspil in Thorn hebben nu al meer dan 2 maanden schooltuinlessen gehad zonder schooltuin 🙁 De hele tijd heb ik de basisvaardigheden van schooltuinen onder de aandacht gebracht in het klaslokaal. Dat was zowel voor mij als de school wel even wennen. In de vorm van een circuit hebben we vaak de leerlingen kennis laten maken met grondsoorten, zaden, kieming, verspenen en het opkweken van planten. Dit is het moment om Onderzoekend Leren te introduceren!

Eingelijk hebben de kinderen geen moment de schooltuin gemist, maar als het dan zo ver is dat er getuinierd kan worden dan slaan alle stoppen door 🙂

Meer dan alleen tuinieren

Maar nog veel belangrijker is het bijbrengen van liefde voor de natuur en daarmee voor het leven zelf. Ik ben streng en mild tegelijk, met oog voor details en respect voor alles wat leeft.

De leerkracht en 2 kinderen genieten na van een turbulente les in de klas. Op de achtergrond het net aangelegde groene schoolplein.

leergierig

Met de eigenheid van de kinderen leer ik hun misschien wel wat het moeilijkste is- om respectvol samen met elkaar en met de natuur samen te leven. Mijn lessen tonen dat er meer is dan patat, ijs, televisie en internet. Ik laat de kinderen zien dat ons voedsel niet uit de supermarkt komt en dat de aarde niet vies is, maar een levend organisme waar vrijwel alle elementaire voedingsstoffen uit voortkomen en waar ze contact mee moeten houden. Ga ermee aan de slag en proef straks het verschil tussen de smaak van een eigen, biologische gekweekte wortel en die uit de supermarkt! Je zult verbaast staan.

Zo hebben we ook een voedselsafari door de buurt gemaakt, kleinfruitstruiken aangeplant op ‘het groene schoolplein’ waar alleen maar vlinderstruiken stonden.

alle kinderen kunnen tuinieren

Ieder kind vindt het leuk om zijn eigen tuintje te hebben en tuinieren kan echt iets met een kind doen. Eingelijk vind ik dat ieder kind een jaar met zijn handen in de grond moet kunnen zitten en de 4 jaargetijden moet meemaken; zich 1 voelen met de natuur en helemaal tot rust komen. Ervaar het zelf en geef je zoon of dochter een eigen stukje grond in de tuin.

Voor de kinderen is het een feest om de spullen naar het lokaal te brengen!

Om de kinderen warm te maken voor de natuur is het belangrijk dat je ook zelf ook verwondering op kunt brengen. Als je alles maar gewoon vindt, kun je geen warm gevoel krijgen bij wat groeit en bloeit. Je moet een beetje kind zijn om dingen spannend te kunnen vinden, want alleen zo kun je het enthousiasme ook op je eigen kinderen overbrengen.

Het was natuurlijk wel allemaal experimenteel, maar het enthousiasme was er niet minder onder. Tuinkers zaaien in opgespaarde bakjes was 1, maar een onderzoeksvraag bedenken was niet altijd makkelijk.

Je moet kinderen bewust leren kijken en dit bereik je alleen door de gedachten die je bij de tuin hebt heel bewust te verwoorden, zodat het voor hen gaat leven en blijft hangen. Behalve enthousiast kunnen vertellen over de natuur en tuinieren moet je natuurlijk ook zelf wat ‘groene’ vaardigheden en kennis hebben.

zaaien is voor kinderen een mysterie

Naar mijn mening moet een kind op school soms veel te lang stilzitten. Een kind zou regelmatig onderwijs moeten krijgen waarbij hij kan bewegen, zoals tekenen en gym, kleien of tuinieren. Tuinieren is voor kinderen een mysterie. Je stopt ‘dode’zaadjes in de grond en daar komt vervolgens iets levends uit. Er valt zoveel te vertellen, dat het al snel het vak wereldorientatie wordt. Ik denk dat tuinieren ook een opvoedkundige waarde heeft, waarbij je kinderen respect voor de natuur kunt bijbrengen.

De school heeft het geluk dat ze kweekkasten hebben waar we buiten het lokaal onze kweekproeven kunnen laten gedijen.

de schoolmoestuin

We willen onze kinderen graag een gezonde levensstijl meegeven. Voedseleducatie speelt daarbij een belangrijke rol. Kinderen die meer weten over hun eten zijn eerder bereid gezonde en duurzame voedselkeuzes te maken. In een moestuin onderzoekend leren en buitenlessen samen en onthouden de kinderen de opgedane kennis; zaaien, verzorgen, zien hoe het groeit, de groente oogsten en er een lekker gerecht mee bereiden; dat zijn ervaringen die je leven lang niet vergeet.

Schooltuinieren legt de basis voor een gezonde smaak, een duurzame toekomst en laat kinderen hun natuurtalent ontwikkelen.

groente kweken kan overal !

Met de school of BSO kun je op veel manieren moestuinieren; op een schooltuincomplex, op een volkstuin, een buurtmoestuin of bij een school zelf. Denk dan aan een vierkante-metertuin of bakken. Zelfs binnen kun je in een Growwizzkid, of in potten en bakken groente kweken zoals wij gedaan hebben.

Zelf zaaien, verzorgen en oogsten van groente, fruit en bloemen. In de schooltuin komen kinderen samen met de natuur tot bloei.

begin klein

Ga je voor het eerst een schoolmoestuin aanleggen? Begin dan klein. Al met een paar m2 bakken kun je met de kindeen verschillende groenten telen en met elkaar het wonder van plantengroei ervaren. Heb je de smaak te pakken? Uitbreiden kan altijd.

Ah bahhh wat voes, maar even later zijn ze niet te houden. Zaden oogsten uit een oude pompoen en deze te drogen leggen in het lokaal, zodat we straks pompoenen kunnen zaaien…. Het wonder van de natuur

Plattegrond

Begin met het maken van een plattegrond en vul de gewassen in. Houd daarbij rekening met de zaai- en oogsttijd.

Het wonder van het kiemen van zaden … Ook werden plastic bakjes verzameld om daar in te gaan zaaien. Emmers werden ingezet om aardappels te poten. Het was een dolle boel, maar nu gaan we dan werkelijk echt tuinieren.

Grond

Gezonde grond is luchtig, korrelig van structuur. Is de grond erg zanderig, dan kun je er compost aan toevoegen voor meer structuur. Is de grond juist erg kleiig, dan kun je er wat zand door mengen voor meer lucht.

Zand klei en veen… Op welke grondsoort groeien de plantjes het beste ?

zaaien

Veel zaden kun je binnen in een bakje of potje opkweken, maar spinazie, wortel en radijs zaai je direct in de grond.

trots op de kweekkas en wat we allemaal hebben kunnen zaaien

Water

Water geven is erg belangrijk, maar geef niet te veel. Het is beter om vaker een klein beetje water te geven dan af en toe heel veel. Bij warm en zonnig weer kun je het beste vroeg in de ochtend of laat in de middag water geven.

Met deze wensenlijst van de leerlingen is de toongezet. De lat ligt hoog; we gaan voor frambozen, aardbeien en nog veel meer!

Bescherming

Haal onkruid voorzichtig en met wortel en al weg. Bij vorst, hagel of storm kun je je planten beschermen door ze even met plastic te bedekken. Slakken en schimmels zijn de belangrijkse belagers. Controleer de moestuin regelmatig en haal slakken en planten met schimmel weg

Dit is ook schooltuinen!

Oogsten

Als alles goed is gegaan, komt het moment van oogsten. Tomaten worden rood en de sla wordt een krop. Wortel , prei, radijs en sla kun je in delen oogsten; haal de grootste planten er uit; De rest kan dan nog verder groeien.

Schooltuin-meester nodig?

Inspirerende les nodig? Over natuur/biodiversiteit, je schooltuin, water, landbouw, milieu, duurzaamheid, afval, circulaire economie en techniek verzorg ik gastlessen of workshops. Op maat voor jouw klas óf voor je collega’s. Zoek een les of project dat jou aanspreekt.

Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-05-23-om-13.38.55_14504f0d

Afbeelding 1 van 40

< Terug naar blogs
Deel dit artikel

Ook enthousiast over een Groene School?

Neem contact met me op! Dan kijken we waar je wensen & grenzen liggen. De mogelijkheden zijn eindeloos – ik help je te kiezen.