Menu

Schoolplein vergroenen

Voetballende jongens maken de dienst uit. Nergens een plekje om te scharrelen of je te verstoppen. Leerlingen die rennen, vechten of zich vervelen. Meer niet. En elke dag weer. Maar zo hoeft het niet te gaan

In een land waar praktisch iedere vierkante meter een bestemming heeft, vormt het Nederlandse schoolplein vaak een opvallend stuk verwaarloosde ruimte in de bebouwde omgeving. Tachtig procent van de schoolpleinen bestaat uit voornamelijk versteende, vaak visieloze, ruimte die nauwelijks benut wordt als onderwijsruimte.

Zó gaan we dat oplossen

Het vergroenen van het schoolplein en het gebruik van dit groene schoolplein kan in één keer bijdragen aan het oplossen van verschillende maatschappelijke opgaven waar we voor staan rond thema’s als: klimaat, biodiversiteit, de onderwijskwaliteit, gezondheid en de leefbaarheid in de wijk.

Een levend, groen schoolplein draagt ook bij aan de hittebestendigheid van de omgeving. Goed gekozen groen zorgt voor verkoeling en natuurlijke schaduw op warme dagen. De juiste boom op de juiste plek beschermt tegen te veel zonlicht in de zomer.

Samen met de ouders, de kinderen en de docenten van school gaan we in een aantal stappen aan de slag met de vergroening van het schoolplein. Daarbij wordt de eigen expertise ingezet en de inzet en betrokkenheid van de kinderen. Zo gaan we samen met de kinderen met stoepkrijt aangeven welke tegels er uit kunnen en waar we wat willen hebben.

Vervolgens presenteren de kinderen hun ontwerpen aan de ouders, de docenten en de experts van Gemeente en professionals. De volgende stap is de uitbesteding, maar wat we zelf kunnen doen, doen we samen!

Met stoepkrijt hebben we met de kinderen de tegels aangekruist die niet meer nodig zijn op het speelplein. Dat is de eerste stap om je schoolplein te vergroenen. Educatief zeer waardevol en kostenbesparend!

 

Wat zijn de voordelen?

Een groen schoolplein:

  • heeft een positief effect op het welzijn van jonge leerlingen, ze vinden school leuker, hebben meer vriendjes en worden minder gepest . Leerkrachten, directeuren en ontwerpers merken op dat kinderen op een groen speelplein minder ruzie maken.
  • nodigt meer uit tot gebruik voor educatieve doeleinden; Leerkrachten gebruiken een groen schoolplein vaker voor onderwijsactiviteiten. ( o.a. gym, natuur en tekenen, maar eigenlijk is ieder vak geschikt.
  • heeft een positieve invloed op de concentratie van leerlingen.
  • biedt rust , de leerlingen hebben meer energie voor de lessen.
  • daagt de kinderen meer uit tot intensief bewegen en gevarieerd spel
  • bied een uitdagende speel- en leeromgeving en geeft tegelijk mogelijkheden tot ontdekken en grenzen verleggen.
  • bieden de kinderen mogelijkheden om in contact te brengen met de natuur, waardoor ze er meer respect voor krijgen en er zorgzamer mee omgaan.

 

Dit zeggen anderen over De Groene Docent

Anja Holtkamp

Leerkracht groep 7

“De kinderen hebben het nog steeds over Rudy’s lessen”

De kinderen waren zó enthousiast, dat ze aan de volgende groep al hadden verteld hoe leuk het was en wat ze allemaal zouden gaan doen. Deze groep vroeg dan ook ongeduldig: “Juf, wanneer gaan we naar het bos?!” Ik raad Rudy zéker aan bij andere leerkrachten. Hij is enthousiast, heeft affiniteit met kinderen en weet veel. Hij staat open voor ideeën, samenwerking en terugkoppeling. Wat wil je nog meer?
Rafke van Dijck

Widdonckschool Heibloem

“We hebben Rudy als zeer prettige gastdocent ervaren”

De afgelopen weken hebben bijna alle groepen deelgenomen aan de workshops: composteren & wormhotel maken. Alle groepen hebben vooraf een stukje theorie aangeboden gekregen. Vervolgens zijn ze aan de slag gegaan met het praktisch bezig zijn, iets wat onze leerlingen het allerliefste doen. Ze hebben veel geleerd en kennisgemaakt met hoe bepaalde dieren leven toch iets terugdoen voor de maatschappij. We hebben Rudy als zeer prettige gastdocent ervaren. Hij was enthousiast en speelde goed in op de behoeften van de leerlingen. We hebben genoten, bedankt!
Keelin O'Connor

Directrice NatuurWijs

“Met Rudy boek je snel resultaat”

Rudy is een gedreven en gepassioneerde natuur- en milieuprofessional met jaren ervaring. Rudy is sinds een aantal jaren tevens NatuurWijzer en daar zijn niet alleen wij, maar vooral de kinderen die hij begeleidt tijdens de NatuurWijs dagen heel blij mee! Hij weet als geen ander de kinderen te enthousiasmeren en te stimuleren om de natuur te beleven met al hun zintuigen. Rudy staat er om bekend dat als hij ergens voor gaat dat hij snel resultaat bereikt. Wij hopen nu, samen met Rudy, een nieuwe NatuurWijs locatie op te zetten in Zuid-Limburg - gaat vast goed komen!
Ida Hendricks

Directrice Growwizzkid

“Rudy is een bevlogen catalysator op een school”

Rudy heb ik leren kennen als een gepassioneerd persoon die staat voor duurzaamheid. Met zijn uitgebreide kennis van natuur, planten, kringlopen en zoveel meer, is het voor hem makkelijk om theoretische onderwerpen op praktische wijze uit te laten werken en zodoende kinderen en volwassenen te betrekken bij een meer toekomstbestendige samenleving. Rudy is ambassadeur voor het GrowWizzKid programma in Limburg.
Anneke Slegers

Voormalig directeur Bikube, Amsterdam

“De kinderen én moeders wilden veel meer buitenlessen”

Rudy zocht een groep om buitenactiviteiten mee te doen voor zijn opleiding en kwam bij mij uit, bij Bikube. Bikube is Deens voor bijenkorf; het was een kantoortijdenschool met opvang voor en na schooltijden. Inmiddels bestaat die niet meer. Het was al een groene school; we hadden bijvoorbeeld een Robin Hood-bos. Zijn manier van werken is de toekomst! Het is strontvervelend voor kinderen om op school te zitten. Veel kinderen vinden school stom. Maar buiten kan je kinderen enorm inspireren. Nadeel is alleen: leerkrachten zijn inflexibel en houden vast aan hokjes. Alles is zwaar en ingewikkeld voor ze. Ik zou Forestschool en andere buitenlessen zeker aanbevelen. Het is verfrissend om kinderen de natuurlessen op een heel andere manier te laten beleven.
Maco Combee

Docent Kaj Munk Technasium

“Rudy ontzorgt je én komt met bijzondere ideeën en opdrachtgevers”

Ons technasium werkt voor de onderzoeksopdrachten met echte opdrachtgevers uit de praktijk. Omdat we niet alles zelf kunnen regelen, werken we samen met Rudy. Hij weet wat er speelt, hij weet waar ondernemers en organisaties zitten die een passende opdracht hebben. En hij ziet ook heel goed wat bij leerlingen past. Twee jaar later spraken de toenmalige brugklassers nog steeds over hun opdracht voor Café Hesp. Werk met initiator, verbinder en inspirator Rudy samen, dat gaat jou en je leerlingen veel brengen!
Ingrid van Kan

Coördinator educatieprogramma’s

Rudy zorgt voor groot enthousiasme bij de leerlingen tijdens de (inter-) actieve (buiten) lessen !

RD Maasland vindt het belangrijk om op scholen in de gemeenten Leudal, Maasgouw en Roerdalen het belang van het scheiden van afval én het composteren van groente-, fruit- en tuinafval (GFT) onder de aandacht te brengen. Rudy Klaassen helpt ons daarbij op een laagdrempelige en praktische manier. Rudy heeft veel kennis over het milieuvriendelijk beheer van schooltuinen en composteren. Hij regelt de materialen zoals de wormen en hun verblijf en zorgt voor groot enthousiasme bij de leerlingen tijdens de (inter-) actieve (buiten) lessen. TOP!

Samen het schoolplein vergroenen?

Laten we aan de slag gaan! Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Gratis tips voor scholen!

Werk jij op een school en wil je meer doen met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid? Dan zijn deze tips voor jou!