Menu

Moestuinieren op school of in de buurt

Kinderen weten niet meer waar het voedsel vandaan komt en kinderen eten ongezond!

In Nederland eet 85% van de kinderen in de leeftijd 4 tot 12 jaar te weinig groenten*. Daarnaast heeft 1 op de 7 kinderen overgewicht of obesitas, waarbij een ongezond voedingspatroon één van de belangrijkste oorzaken is.

Zó gaan we dat oplossen

We gaan zelf voedsel kweken en gaan onze eigen groenten oogsten en verwerken tot gezonde voeding en maken hier een heerlijke maaltijd van.

Kinderen laten ontdekken waar hun eten vandaan komt; de natuurlijke verwondering bij kinderen dat uit één klein zaadje een grote kool groeit; de fysieke en mentale voordelen van het buiten bezig zijn: dat zijn voor mij een aantal redenen waarom ik enthousiast ben over het integreren van een moestuin binnen een schoolomgeving.

Wat zijn de voordelen?

  • Het is leuk, leerzaam en leerlingen kunnen zo op een speelse manier voor hun planten zorgen en werken aan een gezonde school.

Alle workshops & lessen

Hier onder een overzicht van alle workshops & lessen over composteren. Interesse of vragen?
Neem contact op!

Een moestuinproject

Ik begeleid wekelijks een moestuinproject van minstens een uur, met enthousiasme, kennis en eerlijk advies. We werken samen aan gezonde voeding en natuur-inclusief tuinieren voor een bewustere jeugd.

Neem contact op

Opzetten van een schoolmoestuin

Ik ontwikkel een Schoolmoestuinplan op maat, met realistische aanpak, afgestemd op jullie behoeften en structuur. Inclusief seizoensplanning, ruimteoptimalisatie, financiële planning, draagvlakcreatie en optioneel aanvullend lesprogramma.

Neem contact op

Excursie of workshop voedselbostuin.

Veel workshops kunnen ook georganiseerd worden in mijn eigen ‘Nutstuin’ in Geleen.

Ik neem je mee door mijn eigen voedselbos-tuin. Je maakt kennis met de meest spannende voedselgewassen.

Neem contact op

Dit zeggen anderen over De Groene Docent

Anneke Slegers

Voormalig directeur Bikube, Amsterdam

“De kinderen én moeders wilden veel meer buitenlessen”

Rudy zocht een groep om buitenactiviteiten mee te doen voor zijn opleiding en kwam bij mij uit, bij Bikube. Bikube is Deens voor bijenkorf; het was een kantoortijdenschool met opvang voor en na schooltijden. Inmiddels bestaat die niet meer. Het was al een groene school; we hadden bijvoorbeeld een Robin Hood-bos. Zijn manier van werken is de toekomst! Het is strontvervelend voor kinderen om op school te zitten. Veel kinderen vinden school stom. Maar buiten kan je kinderen enorm inspireren. Nadeel is alleen: leerkrachten zijn inflexibel en houden vast aan hokjes. Alles is zwaar en ingewikkeld voor ze. Ik zou Forestschool en andere buitenlessen zeker aanbevelen. Het is verfrissend om kinderen de natuurlessen op een heel andere manier te laten beleven.
Maco Combee

Docent Kaj Munk Technasium

“Rudy ontzorgt je én komt met bijzondere ideeën en opdrachtgevers”

Ons technasium werkt voor de onderzoeksopdrachten met echte opdrachtgevers uit de praktijk. Omdat we niet alles zelf kunnen regelen, werken we samen met Rudy. Hij weet wat er speelt, hij weet waar ondernemers en organisaties zitten die een passende opdracht hebben. En hij ziet ook heel goed wat bij leerlingen past. Twee jaar later spraken de toenmalige brugklassers nog steeds over hun opdracht voor Café Hesp. Werk met initiator, verbinder en inspirator Rudy samen, dat gaat jou en je leerlingen veel brengen!
Anja Holtkamp

Leerkracht groep 7

“De kinderen hebben het nog steeds over Rudy’s lessen”

De kinderen waren zó enthousiast, dat ze aan de volgende groep al hadden verteld hoe leuk het was en wat ze allemaal zouden gaan doen. Deze groep vroeg dan ook ongeduldig: “Juf, wanneer gaan we naar het bos?!” Ik raad Rudy zéker aan bij andere leerkrachten. Hij is enthousiast, heeft affiniteit met kinderen en weet veel. Hij staat open voor ideeën, samenwerking en terugkoppeling. Wat wil je nog meer?
Keelin O'Connor

Directrice NatuurWijs

“Met Rudy boek je snel resultaat”

Rudy is een gedreven en gepassioneerde natuur- en milieuprofessional met jaren ervaring. Rudy is sinds een aantal jaren tevens NatuurWijzer en daar zijn niet alleen wij, maar vooral de kinderen die hij begeleidt tijdens de NatuurWijs dagen heel blij mee! Hij weet als geen ander de kinderen te enthousiasmeren en te stimuleren om de natuur te beleven met al hun zintuigen. Rudy staat er om bekend dat als hij ergens voor gaat dat hij snel resultaat bereikt. Wij hopen nu, samen met Rudy, een nieuwe NatuurWijs locatie op te zetten in Zuid-Limburg - gaat vast goed komen!
Rafke van Dijck

Widdonckschool Heibloem

“We hebben Rudy als zeer prettige gastdocent ervaren”

De afgelopen weken hebben bijna alle groepen deelgenomen aan de workshops: composteren & wormhotel maken. Alle groepen hebben vooraf een stukje theorie aangeboden gekregen. Vervolgens zijn ze aan de slag gegaan met het praktisch bezig zijn, iets wat onze leerlingen het allerliefste doen. Ze hebben veel geleerd en kennisgemaakt met hoe bepaalde dieren leven toch iets terugdoen voor de maatschappij. We hebben Rudy als zeer prettige gastdocent ervaren. Hij was enthousiast en speelde goed in op de behoeften van de leerlingen. We hebben genoten, bedankt!
Ida Hendricks

Directrice Growwizzkid

“Rudy is een bevlogen catalysator op een school”

Rudy heb ik leren kennen als een gepassioneerd persoon die staat voor duurzaamheid. Met zijn uitgebreide kennis van natuur, planten, kringlopen en zoveel meer, is het voor hem makkelijk om theoretische onderwerpen op praktische wijze uit te laten werken en zodoende kinderen en volwassenen te betrekken bij een meer toekomstbestendige samenleving. Rudy is ambassadeur voor het GrowWizzKid programma in Limburg.
Finn Hinzen

leerling groep 5

Ik hoop dat meester Rudy na de vakantie terug komt

Op mijn school de Sleye hebben we een schooltuin en dat is heel leuk. We hebben een schema gemaakt wanneer elke klas aan de beurt is in de schooltuin. Ik zou het liefste elke dag in de schooltuin willen werken omdat het leuk is en je bent veel buiten. In de schooltuin hebben we groente en fruit zo als aardappelen en mais en aardbeien en bonen uien en bessen. Meester Rudy is een hele leuke meester omdat hij ons veel heeft geleerd zo als wieden en zaaien en planten en hoe je onkruid er uit moet halen. Er zitten ook insekten zo als wormen en mieren en pissebedden. We hebben ook geproefd zo als bonen en zure rode bessen die waren al rijp. Juf Cindy heeft met de spinazie uit de schooltuin pasta met spinazie gemaakt dat was lekker. Er moet nog veel groeien zo als de aardappelen en de uien en de aardbeien. Ik hoop dat meester Rudy na de vakantie terug komt en ons nog meer leert, want hij is een goede en leuke meester Groetjes Finn Hinzen groep 5
Ingrid van Kan

Coördinator educatieprogramma’s

Rudy zorgt voor groot enthousiasme bij de leerlingen tijdens de (inter-) actieve (buiten) lessen !

RD Maasland vindt het belangrijk om op scholen in de gemeenten Leudal, Maasgouw en Roerdalen het belang van het scheiden van afval én het composteren van groente-, fruit- en tuinafval (GFT) onder de aandacht te brengen. Rudy Klaassen helpt ons daarbij op een laagdrempelige en praktische manier. Rudy heeft veel kennis over het milieuvriendelijk beheer van schooltuinen en composteren. Hij regelt de materialen zoals de wormen en hun verblijf en zorgt voor groot enthousiasme bij de leerlingen tijdens de (inter-) actieve (buiten) lessen. TOP!

Heb je interesse of een vraag?

Neem contact met me op! Dan kijken we waar je wensen & grenzen liggen. De mogelijkheden zijn eindeloos – ik help je te kiezen.

Gratis tips voor scholen!

Werk jij op een school en wil je meer doen met groen, duurzaamheid en toekomstbehendigheid? Dan zijn deze tips voor jou!